Vedení Dopravního podniku kvůli zvýšené citlivosti lidí na cenu dopravy doporučí radním města, aby v nejbližší době jízdné nezdražovali. Zároveň navrhují případný růst cen řešit postupně a ne skokově po dlouhé době, jako se to stalo letos.
"Raději pravidelně po malých částkách," řekl generální ředitel Dopravního podniku Michal Kraus. "Už bychom v budoucnu neměli připustit skokové zvyšování jízdného," uvedl šéf představenstva Václav Šlajs.
Co řekl průzkum
|
Letos jednorázová jízdenka podražila z 12 na 18 korun a měsíční předplatné z 390 na 440 korun.
Zpracovatel průzkumu Pavel Pruner upozornil že úbytek předplatitelů je výrazný. "Sice přibývá lidí, kteří jezdí každý den, ale klesá nám počet předplatných. Bohužel klesá počet ročních předplatných, která jsou nejvýhodnější," prohlásil Pruner.
Roční předplatné totiž vyjde na téměř čtyři tisíce korun. "Jasně, že je to výhodné, ale nevím, kde na to vzít koncem roku pro dva dospělé a dvě děti. Na to prostě nemáme, takže si platíme měsíční," pokrčila rameny jedna z cestujících Hana Vančurová.
Lidí s předplatnými jízdenkami ubývá
Pruner zdůraznil, že podle průzkumu z roku 2006 využívalo některou z forem předplatných jízdenek ještě více než 80 procent cestujících. Podle posledních výsledků už je to pouze 55 procent. Při porovnání roků 2010 a 2011 to znamenalo roční pokles tržeb z předplatného o zhruba 3,5 milionu korun.
Ekonomický ředitel Dopravního podniku Miroslav Kočica sdělil, že celkový počet lidí přepravených za rok je stabilní. "Pohybuje se kolem sta milionů," konstatoval.
Vedení Dopravního podniku tvrdí, že vozidla veřejné dopravy jezdí často v centru města minimálně obsazená, protože si lidé mnohem častěji rozmýšlí, zda je využijí jen na pár stanic.
Ředitel Kraus se domnívá, že je proto čas začít uvažovat o nových trasách linek veřejné dopravy. "Je tady důvod posoudit, zda je nutný důsledně dostředný systém," řekl. Kraus jako příklad uvedl spoje do průmyslové zóny Borská pole, kam míří denně tisíce lidí. "Je otázka, zda spoje, které tam jezdí, musí nutně projet centrem města," konstatoval Kraus.
Plzeňská radnice dotuje provoz MHD zhruba 750 miliony korun. Tržby z jízdného se přitom pohybují kolem 280 milionů.