Tato silnice je jednou z kontroverzních staveb Doubravky. Komfortní šestimetrová asfaltka začíná v polích a končí desítky metrů od Jateční ulice.

Tato silnice je jednou z kontroverzních staveb Doubravky. Komfortní šestimetrová asfaltka začíná v polích a končí desítky metrů od Jateční ulice. | foto: Daniel Beran, MAFRA

Plzeňská Doubravka stopla stavby předražených parkovišť

  • 1
Plzeňská čtvrť Doubravka, která v poslední době proslula kontroverzními stavbami silnic a dalšími podezřelými zakázkami, zastavila všechny připravované stavby parkovišť. Jedno stání tu mělo stát až 200 tisíc korun. Zatím totiž není jasné, zda předchozí zakázky radnice byly v pořádku, zajímá se o ně i protikorupční policie.

Kromě takzvané silnice "odnikud nikam" jde například o kontroverzní parkoviště ve vnitroblocích u Popelnicové ulice, které se právě dokončují. Jedno parkovací místo tu vyšlo na 115 tisíc korun. V budoucnu však měl obvod na základě studie firmy Mene Industry zaplatit v dalších lokalitách až 200 tisíc za jedno stání. 

Přitom průměrná cena za jedno parkovací místo v sousední čtvrti Lochotín činila loni 66 tisíc korun. Současné vedení doubravecké radnice všechny připravované stavby parkovišť odložilo.

"Jde například o plánované parkoviště u pošty. Cena za jedno parkovací místo tu vycházela asi na 200 tisíc korun. To je pro obvod neúnosné. Navíc by se počet stávajících míst nijak nezvýšil," tvrdí starosta Doubravky Michal Chalupný (ČSSD). 

Vedle hlavního důvodu, kterým je přemrštěná cena, starosta odložil plánované stavby i kvůli vyšetřování protikorupční policie. Firma Mene Industry, která pro obvod studie na všechna parkoviště připravovala, ústy svého spolumajitele Zdeňka Němce jakékoliv pochybení odmítá.

Zatímco extrémně drahé parkovací stání za 200 tisíc skončí zřejmě jen na papíře, peníze za parkoviště v Popelnicové ulici už obvodu nikdo nevrátí.

Podle technického dozoru museli stavbaři kopat hlouběji

Aby si úřad ověřil, zda dokončovaná stavba parkovišť v Popelnicové ulici nebyla zbytečně drahá, nechal si zpracovat dva znalecké posudky. První srovnává hodnotu prací uvedených ve výkazu s obvyklými cenami.

Hlavní kritici postupu tehdejšího vedení radnice, někdejší starosta Evžen Zavadil  a jeho kolega Milan Mudra (ČSSD), však upozornili na to, že posudek  zkoumá to, co musí být v pořádku. "Cena podle výkazu se stanovila tak, aby to sedělo. Ale skutečný rozsah prací výkazu neodpovídá. Údaje v něm byly uměle nadhodnoceny," říká Mudra.

Radnice proto nechala zpracovat další posudek. Ten ale nezjišťuje, zda byl rozsah prací, uvedený ve výkazu, nezbytný. Pouze uvádí, že po dokončení stavby již nelze provést kontrolu skutečně provedených prací. Ty jsou dohledatelné jen ve stavebním deníku a může o nich vypovídat technický dozor. 

Ten na stavbě vykonával Pavel Čech z odboru majetku a investic obvodní radnice. Podle jeho slov se stavba prodražila proto, že kvůli nevyhovujícím hutnícím zkouškám museli dělníci kopat do větší hloubky.