Pohled do plzeňské Borské ulice, kterou čeká rekonstrukce.

Pohled do plzeňské Borské ulice, kterou čeká rekonstrukce. | foto: Petr Ježek, MF DNES

Po Borské by mohly jezdit trolejbusy. Plzeň shání peníze na rozšíření

  • 1
Po Borské ulici u nádraží Jižní předměstí by podle plzeňských radních v budoucnu mohly jezdit trolejbusy. Stačí v rozpočtu města sehnat několik desítek milionů korun potřebných na rekonstrukci ulice a s ní spojené rozšíření.

Úprava se má týkat úseku od křižovatky s Klatovskou až k mostu přes nádraží Jižní předměstí. Její financování radní probírali minulý týden, když řešili rozpočet města na příští rok.

Strážce městské kasy Martin Zrzavecký má jasno v jedné věci - z evropských peněz město na tuhle akci nedostane ani korunu.

"Vnímáme, že úprava Borské ulice je jednou z priorit pro dopravu v Plzni. Budeme se snažit peníze najít. Vše děláme i s ohledem na rok 2015, kdy Plzeň bude Evropským hlavním městem kultury. Chceme, aby v roce 2015 bylo město co nejméně rozkopané," říká náměstek primátora pro ekonomiku Martin Zrzavecký.

Magistrátní odbor investic nyní připravuje projektovou dokumentaci pro stavbu. "V současné době ji dopracováváme, měla by být hotová do konce října. Teoreticky by pak mohlo být zahájené výběrové řízení na zhotovitele. Základem všeho ale bude, jestli se akce dostane do rozpočtu města," objasnil Ondřej Prokop z magistrátního odboru investic.

Dva jízdní pruhy v každém směru

Přestavba Borské ulice byla vázaná na rekonstrukci železničního koridoru v těsném sousedství. Tyto práce už skončily a nově postavená zeď hned vedle kolejí, která nahradila starý svah, teď umožní rozšířit Borskou ulici.

Podle náměstka primátora pro dopravu Miloslava Šimáka je město předběžně domluvené i s vodárnami, že si tam ve stejné době budou moci upravit vodovod a odpadní stoky.

"Město zaplatí chodníky, komunikaci i plánovanou trolejbusovou trať. Plán je takový, že podél domů bude chodník, pak odstavný pás, dva jízdní pruhy směrem ke křižovatce s Klatovskou, další dva opačným směrem. Pak už jen úzký chodníček, na kterém budou sloupy trolejového vedení a osvětlení. Tam nepočítáme s pohybem chodců," vysvětlil náměstek Šimák.

Nikdo z města nechce blížeji specifikovat, kolik peněz úprava Borské ulice spolkne. Mluví se o desítkách milionů korun. "Některé práce by se daly udělat i letos, třeba postavit sloupy pro trolejové vedení, které budou společné i pro osvětlení," vysvětlil Šimák.

K čemu bude trolejbusová trať v této části ulice? Při jejím propojení s před třemi roky dokončeným úsekem od Doudlevecké třídy k železničnímu mostu v ulici U Trati by dopraváci měli náhradní trolejbusovou trať pro případ, že by například kvůli havárii nebo jiné mimořádné situaci byla na delší dobu zcela neprůjezdná Americká třída.

Navíc po dokončení nového depa v areálu Škodovky význam nových trolejí v Borské ulici ještě stoupne. "Z propočtů vychází, že by se při využívání Borské a ulice U Trati pro najíždění trolejbusů z depa na linky a pak i jejich vracení ušetřilo ročně hodně kilometrů," uvedl Martin Zrzavecký.

V budoucnu by tudy mohla jezdit i některá ze stálých trolejbusových linek. "V plánech je i zatrolejování Železniční ulice kolem vlakového nádraží, vždyť tam bude jeden z výstupů nového podchodu z hlavního vlakového nádraží," vysvětlil Miloslav Šimák další možnosti rozšiřování trolejbusové sítě v Plzni.