V Plzni chystá radnice stavbu nového depa pro vozy MHD. To současné je malé a

V Plzni chystá radnice stavbu nového depa pro vozy MHD. To současné je malé a zastaralé. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Plzeň chystá v tichosti superzakázku na nové depo za miliardy korun

  • 17
V tichosti, mimo kontrolu ze strany veřejnosti, se připravuje největší investice v historii Plzně. Ve hře je výstavba depa a opravny autobusů i trolejbusů Dopravního podniku. A také možnost, že veškeré zakázky na opravy získá na příštích 29 let soukromá firma.

Ta suma je nevídaná - mluví se o 13,6 miliardy korun, které by město splácelo soukromé firmě 29 let, pokud by zaplatila výstavbu nového depa plzeňského Dopravního podniku.

Projekt nového depa

Podle předběžných odhadů má stát 13,6 miliardy korun, jde o stavbu depa pro autobusy a trolejbusy a převzetí veškerých oprav Dopravního podniku na budoucích 29 let.

Opravy tramvají zůstanou v Plzni na Slovanech.

Depo se má stavět na pozemku města v areálu bývalých kasáren v Plzni-Zátiší, v úvahu je i pozemek v areálu Škodovky, která je ve hře o získání zakázky.

Do užšího výběru se dostaly Metrostav a Škoda Transportation, v pondělí se otvíraly obálky, nabídnuté ceny zatím zveřejněny nebyly, stejně tak podrobnosti o předchozích fázích výběru.

Vítězné firmě by město první čtyři roky, než by se postavilo depo, platilo ročně jen za údržbu. Na tu dnes dává ročně bezmála 300 milionů korun, pak by měla být levnější o deset procent. Za zmíněné první čtyři roky by to bylo kolem 1,1 miliardy, zbytek do 13,6 miliardy, tedy 12,5 miliardy by se rozprostřelo do 25 let, to znamená v průměru půl miliardy ročně.

Přestože minulé pondělí se otevřely obálky, ve kterých zájemci nabídly své ceny, za které hodlají zakázku uskutečnit, veřejnost se jména firem nedozvěděla. Zveřejněny byly pouze dvě společnosti, jež se následně dostaly do aktuálního užšího výběru. Jsou to plzeňská Škodovka a Metrostav.

Už v nejbližších týdnech přitom budou vítěze schvalovat plzeňští radní.

Opozice záměr kritizuje. "TOP 09 dlouhodobě tvrdí, že město na tak obří projekt nemá peníze," uvedl Petr Suchý. Ten se podivil i tomu, že v soutěži zůstaly jen dvě firmy, což je podle něj pro co nejvýraznější stlačení ceny nedostatečné.

Kritici upozorňují, že náklady na projekt by odpovídaly třem ročním rozpočtům města. A že by to byl největší takzvaný PPP projekt v republice, kdy soukromá firma investuje do zakázky peníze a město jí je pak dlouhodobě splácí. Plzeň by při odhadované ceně vracela ročně téměř půl miliardy.

"Organizátor soutěže měl udělat vše pro to, aby se zúčastnilo více firem včetně velkých hráčů na trhu, typu Bombardier nebo Siemens," zdůrazňuje Suchý.

"Jen někdo splnil podmínky výběrového řízení. Bylo samozřejmě obesláno více firem," hájí vedení města náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák.

Odborníci, kteří jsou s výběrovým řízením obeznámeni, ale nechtějí kvůli strachu ze ztráty zaměstnání uvést své jméno, tvrdí, že soutěž je připravena tak, aby vyhrála Škoda Transportation.

"Není vám divné, že v soutěži nefiguruje například tak velký hráč, jako je Siemens? Přitom jde o lákavou zakázku. Je to z toho důvodu, že jim připadá zbytečné chystat s velkými náklady nabídku, když se ví, že je to připravené pro Škodovku," uvedl jeden ze zdrojů.

Mluvčí Siemens ČR Pavel Kaidl na otázku, proč se firma neúčastnila tendru, odpověděl, že má zájem pouze o poskytování subdodavatelské práce vítězi tendru. Názor, že je výběrové řízení šité na míru Škodě, nechtěl komentovat.

Zda skutečně nabídla výhodnější cenu Škodovka než Metrostav, se redakci nepodařilo zjistit, i když byly již otevřeny obálky. Celá komise se totiž zavázala k mlčenlivosti.

Dlouhodobé splácení prodraží riziková přirážka

Někteří odborníci kritizují i formu projektu, kdy depo postaví soukromník a město je pak bude dlouhé roky splácet. Až pak bude jeho.

"Já jsem obecně nepřítel PPP projektů, protože kvůli dlouhodobosti musí zadavatel zaplatit zhotoviteli poměrně velkou finanční prémii za riziko," zdůrazňuje Pavel Jirka z firmy Veřejné zakázky, která se zabývá poradenstvím a organizováním výběrových řízení.

"Firma neví, co bude za 29 let, neví, jaká bude poptávka, kolik budou stát energie. A proto si musí započítat pořádnou rizikovou prémii. Pokud by se přitom zvlášť soutěžilo o výstavbu depa a zvlášť by se domlouvaly na kratší časové úseky opravy vozů, tak jsem přesvědčen, že se logicky musí město dostat na mnohem nižší cenu," prohlašuje Jirka.

Ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký vysvětluje, že při volbě formy projektu radila městu renomovaná firma Deloitte. "Poptávkové řízení má ukázat, zda trh umí nabídnout lepší podmínky jednak pro výstavbu depa, než bychom dokázali vlastními silami, druhá věc je otázka opravárenství, podle analýzy společnosti Deloitte lze dovodit, že by mělo být výhodnější tuto část dát někomu jinému. Vše ale ukáže až nabídka," upozorňuje Zrzavecký.

V Plzni to tedy dopadlo tak, že do užšího výběru se dostal Metrostav - obří stavební firma, která nemá v portfoliu opravárenství a Škoda Holding, jež se zase nezabývá stavitelstvím. "Pokud vyhraje jedna nebo druhá, tak si budou muset na opravárenství nebo na stavbu někoho najmout, což cenu zvýší," říká Pavel Jirka.

A to je podle něj sporné. "Myslím, že kdyby to někdo rozporoval u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v Brně, tak by mohl existovat problém skryté diskriminace, vyplývající z toho, že je vypisovaná soutěž na dva vzájemně nesouvisející předměty plnění, tedy opravy dopravních prostředků MHD a výstavbu, což obvykle jedna firma nedělá. Takže při výběru Dopravní podnik omezil počet soutěžitelů. Kdybych byl na místě města, tak bych měl obavy z toho, jestli se to dá spojit," doplňuje Jirka.