Kdo chce zaparkovat v Plzni, musí sáhnout do peněženky. Nově se nejspíš bude platit v ulicích Hálkova, Bendova, Nerudova a Plachého.

Kdo chce zaparkovat v Plzni, musí sáhnout do peněženky. Nově se nejspíš bude platit v ulicích Hálkova, Bendova, Nerudova a Plachého. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Ulic s placeným parkováním bude víc, další mají být kolem Škodovky

  • 27
Řidiče, kteří nechtějí platit za parkování, čekají v Plzni krušné časy. Poté, co začal za parkování vybírat i Kaufland a obchodní centrum Plaza, bude míst s placeným parkováním dál přibývat. Radnice zvažuje, že zpoplatní stání také v ulicích mezi autobusovým nádražím a vlakovou stanicí Jižní Předměstí, případně ještě dál směrem na Bory.

Každý řidič, který jede z centra Plzně směrem na Bory po Klatovské třídě, to zná. Po levé ruce má oblast s placeným parkováním, tam najde místo kdykoli a bez větších problémů.

Zato napravo má až na parkoviště u vjezdu do Husovy ulice všechna parkovací místa bezplatná. Najít tu po osmé hodině ráno místo na odstavení auta znamená několik koleček uličkami a doufání, že těsně před vámi někdo odjede a místo vám uvolní.

Přesvědčili jsme se o tom na vlastní kůži při redakčním testu. Kolem osmé ráno jsou ulice zaplněné automobily po obou stranách. Zaparkovali jsme až v Korandově ulici u zdi škodováckého areálu poté, co jsme tu objeli několik okruhů.

Vedení radnice si už nejméně dva roky pohrává s myšlenkou, že by i tahle zóna blízko centra města měla mít zpoplatněné parkování. Nejčastěji se mluví o zavedení placeného stání v ulicích mezi centrálním autobusovým nádražím a vlakovou stanicí Plzeň-Jižní Předměstí, případně ještě dál směrem na Bory.

Náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák říká, že v průběhu letošního podzimu by rádi rozdělili historické centrum Plzně na modré zóny pro držitele parkovacích karet, a pak oblasti s parkovacími automaty.

"Stejným způsobem bychom pak rádi vyšli vstříc i lidem, kteří bydlí v oblastech, do nichž se přesunula auta ze zpoplatněných parkovišť před obchody," říká Šimák. To je mimo jiné právě oblast od autobusového nádraží kolem Škodovky k vlakové stanici.

Jak vnímají problém s parkováním lidé, kteří v téhle části města bydlí? "Vadí mi, že mi smrdí auta pod oknem a nemám kde zaparkovat. Přitom tu nikdo z těch lidí nebydlí - mluvím o ulicích za Klatovskou - Hálkova, Bendova, Nerudova, Plachého a tak dále. Před Klatovskou, kde je parkování placené, není skoro nikdo, ale za Klatovskou, kde se neplatí, je narváno! Neříkám, že bych jednal jinak, kdybych dennodenně dojížděl, ale radní by to měli urychlit. Už aby se zpoplatnilo i v této lokalitě! Všichni, kdo jedou do centra do práce, úřadů, škol, firem, parkují tady," napsal v internetové diskusi na iDNES.cz o parkování v Plzni diskutující s přezdívkou Mortimmer.

Za parkování už se platí i u Plazy a u Kauflandu na Roudné

Místostarosta centrálního městského obvodu Radislav Neubauer k možnému zavedení placeného parkování říká, že se vše musí řešit komplexně. "Vytěsňování aut z centra města směrem k jeho okrajovým částem směřuje k efektu kamene hozeného do vody. I ulice mimo centrum města jsou již zaplněné auty a obvod je nechce navíc ucpávat dalšími vytěsněnými vozy. Souhlasíme s rezidenčním parkováním, ale pouze tam, kde o to mají lidé zájem," uvedl Neubauer.

Budou si lidé bydlící nebo podnikající v téhle oblasti ochotni koupit parkovací karty, pokud jim zaručí, že svá auta nebudou muset parkovat o tři čtyři ulice dál, ale v ulici, ve které bydlí?

Martin Pytlík, šéf firmy Parking Plzeň, která ve městě obhospodařuje parkovací zóny, říká, že už teď u nich lidé ze zatím nezpoplatněné části města zjišťují, jak to u nich jednou bude s placeným parkováním. "Píšou nám třeba lidé z náměstí Českých bratří, kdy zavedeme zóny placeného stání. Ptají se na rezidenční zóny a většinou říkají, že chtějí mít aspoň nějakou jistotu, že slušně zaparkují," popisuje Pytlík.

Do plzeňského parkovacího systému v posledních měsících výrazně zasáhla obchodní centra ve středu města, která zpoplatnila svá parkovací místa. U Kauflandu na Roudné a v parkovacím domě Plaza jsou bezplatné první tři hodiny, venkovní parkovací plocha před Plazou má zadarmo jednu hodinu (více o placeném parkování u nákupních center čtěte zde).

Radnice zvažuje, že zpoplatní parkování v ulicích mezi autobusovým nádražím a vlakovou stanicí Jižní Předměstí. To se týká ulic Korandova, Plachého, Nerudova, Kardinála Berana nebo Skrétova.

Radnice zvažuje, že zpoplatní parkování v ulicích mezi autobusovým nádražím a vlakovou stanicí Jižní Předměstí. To se týká ulic Korandova, Plachého, Nerudova, Kardinála Berana nebo Skrétova.