Parking Plzeň chystá pro historické centrum Plzně systém progresivní sazby parkovného.

Parking Plzeň chystá pro historické centrum Plzně systém progresivní sazby parkovného. | foto: Martin Polívka, MF DNES

Plzeň chce rozhýbat auta, každá další hodina parkování bude dražší

  • 60
Parkování v historickém centru Plzně se asi brzo prodraží lidem, kteří v něm nebydlí nebo nepodnikají. Společnost Parking Plzeň totiž zpracovává podklady pro zavedení takzvané progresivní sazby parkovného. To znamená, že po první hodině parkování by každá následující hodina byla dražší.

Lidé z Parkingu Plzeň už několik týdnů procházejí každou hodinu ulice v historickém centru města a zaznamenávají, jak dlouho šoféři nechávají auta zaparkovaná na jednom místě. Cílem je získat co nejdetailnější informace o parkování v plzeňských ulicích.

„Statistiky, které máme o obsazenosti, jsou do určité míry zkreslené. Když v parkovací špičce řádově mezi desátou a čtrnáctou hodinou vjedete do historické části Plzně, takzvaně na první dobrou nezaparkujete. Než najdete volné místo, musíte ulicemi projet nejméně jedno kolo. To je ale signál, že současná regulace nefunguje,“ říká šéf společnosti Parking Plzeň Martin Pytlík.

Proto ve společnosti vytvářejí materiál, který by mohl dosavadní parkovací systém pozměnit. První krok je už několik týdnů realitou. V centru jsou modrou čarou na vozovce vyznačené parkovací oblasti vyhrazené jen pro rezidenty, tedy místní obyvatele nebo podnikatele, kteří si koupili parkovací karty. V nich nesmí nechat auto nikdo jiný.

Druhým zamýšleným krokem je zavedení takzvaného progresivního tarifu parkovného právě v historické části města. Po první hodině parkování by každá další (i započatá) měla být vždy dražší. Poradí si s tím i automaty, které už jsou v ulicích. Náměstek plzeňského primátora pro dopravu Petr Náhlík potvrdil, že Martin Pytlík má předložit na podzim právě takový materiál.

Hodina na vyřízení osobních záležitostí na úřadech nebo nákupů v obchodech historického centra města v naprosté většině případů stačí. To je podle zjištění MF DNES vize, kterou autoři projektu berou jako základní.

„Pokud někdo chce stát v historickém centru města déle, zaplatí výrazně více. Vycházíme z obvyklé evropské ceny jedno euro za hodinu, tedy 30 korun. Druhá hodina by byla už za 40 korun, třetí za 50 korun. To už by si mohli lidé rozmyslet, jestli si vyřídí jen skutečně to nezbytné, co potřebují, a odjedou, nebo jestli zůstanou stát. Když bude víc volných parkovacích míst, bude ulicemi centra kroužit méně aut a přitom ani obchodníci nepřijdou o zákazníky. Pro dlouhodobější stání jsou určené parkovací domy na hranicích centra,“ vysvětlil Pytlík.

Analytik společnosti Parking Plzeň Pavel Netolický říká, že časy parkovací špičky jsou stejné v ulicích i v parkovacích domech. „Špička je mezi 10. až 14. hodinou, její vrchol je mezi 12. a 13. hodinou. Potom už dochází k soustavnému úbytku vozidel. V ulicích ale není tak markantní, protože odpoledne a vpodvečer se vracejí rezidenti. Předplatitelů v parkovacích domech je nesrovnatelně méně,“ vysvětlil Netolický.

Ze statistických dat parkovací společnosti vyplývá, že motoristé se už naučili používat parkovací dům Rychtářka, zcela zaplněný je však jen při utkáních mistrovské Viktorie na nedalekém fotbalovém stadionu.

Novější podzemní parkovací dům u Nového divadla je víc obsazen, jen když přijíždějí diváci do divadla nebo na velké akce v jeho okolí.