Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Na plzeňském Severním Předměstí kvůli hasičům rozšíří chodníky

  • 2
Radnice obvodu Plzeň 1 chce, aby Severním Předměstím mohly bez problémů projíždět hasičské vozy, i když ulice lemují tisíce zaparkovaných aut. Proto nyní při rekonstrukcích ulic rozšiřuje chodníky a zmizet musí i betonové květináče.

Starosta obvodu Plzeň 1 Miroslav Brabec řekl, že strážníci každý měsíc tipují a kontrolují místa, do nichž by se kvůli špatně zaparkovaným autům hasiči vůbec nemuseli dostat.

„Snažíme se s tím něco dělat. Chápu, že když se někdo vrací na sídliště autem večer, najít volné místo pro zaparkování je strašně těžké. Požár v panelovém domě je ale noční můrou každého, protože mnohapatrový dům funguje jako obrovský komín. Aby se záchranáři dostali s technikou skutečně tam, kam potřebují, snažíme se jim to co nejvíce ulehčit,“ říká Brabec.

„Rozšiřujeme chodníky, aby po nich hasičská auta mohla projet, případně aby se na místo dostala třeba po trávnících. Odstraňujeme z chodníků například i velké betonové květináče, aby záchranářům v cestě stálo co nejméně překážek,“ přibližuje starosta.

Stává se, že hasiči musí špatně zaparkované auto přenést

Přitom právě v Bolevci, který patří do jeho městského obvodu, měli hasiči nedávno velký problém vjet do Nýřanské ulice, kde hořel balkon jednoho z bytů.

„Hasiči se nemohli na místo zásahu dostat, ulice byla oběma směry pro zásahovou techniku neprůjezdná kvůli špatně zaparkovaným vozidlům. Proto hasiči jedno ze zaparkovaných aut museli přenést na trávník, aby výjezdová technika projela. Požár mezi tím zlikvidovali hasiči pomocí nástěnného hydrantu,“ popsala tehdy mluvčí hasičů Pavla Jakoubková.

Ředitel plzeňských hasičů Pavel Musil oceňuje všechny úpravy, které zjednoduší jednotkám příjezd na místo události a ušetří čas.

„Rozšiřování chodníků nebo odstraňování velkých květníků je pro nás pomocí, určitě je to cesta správným směrem. Pokud hasiči při příjezdu na místo musí nejprve odsunout zaparkovaná auta, aby jejich technika dojela na místo požáru, hrozí zdržení i větší škody,“ říká Musil.

„Norma stanovuje minimální průjezdnou šířku pro jízdní pruh, ale vždy záleží na morálce lidí, kteří v ulicích parkují. Když je zaparkované auto v křižovatce v sídlišti, hasičský vůz s žebříkem se tam už nedokáže vytočit,“ dodává.

Městští policisté podle mluvčí Jany Pužmanové průjezdnost kolem zaparkovaných aut prověřují při běžné službě ve dne i v noci.

Hasiči v minulosti opakovaně testovali, jestli s cisternami a žebříky dojedou v Plzni skutečně tam, kam potřebují. Před osmi lety například zkoušeli během dopoledne dojet ke cvičnému požáru ve druhém patře domu ve Veleslavínově ulici, kousek od Pivovarského muzea.

Vůz s žebříkem, který dosáhne až do výšky 52 metrů, do ulice najížděl natřikrát, protože mu překážela auta zaparkovaná až v křižovatce. Asi v polovině ulice zůstal uvězněný kvůli osobnímu autu, které stálo mimo parkovací zónu. Jeho odtah pak nařídili strážníci. Hasičskému vozu tehdy trvalo osmnáct minut, než v ulici ujel 50 metrů.