Strážníci mohou dát botičku i řidiči, který přehlédne značení vyhrazených míst pro rezidenty. (Ilustrační snímek)

Strážníci mohou dát botičku i řidiči, který přehlédne značení vyhrazených míst pro rezidenty. (Ilustrační snímek) | foto: Daniel Beran, MAFRA

Na místa vyhrazená rezidentům si motoristé v Plzni zvykají jen těžce

  • 12
Mnozí řidiči si ještě nezvykli na to, že v centru Plzně a na Roudné jsou místa vyhrazená rezidentům. Někteří motoristé nechtějí vyhrazená místa respektovat a obsazují je. Lidé, kteří v dotčených oblastech nebydlí, si zase stěžují, že jim ubyly příležitosti k parkování.

Padesát míst pro rezidenty vyblokovala radnice loni v listopadu v několika ulicích v bezprostředním okolí náměstí Republiky. Od ledna pak dalších 80 míst pro rezidenty vyhradila ve čtvrti Roudná.

Na místa nově vyblokovaná dopravními značkami nesmí nikdo, kdo nevlastní kartu, kterou si mohou koupit jen lidé, kteří v místě bydlí. Na Roudné karty stojí 700 korun ročně, zatímco v centru Plzně 3,5 tisíce.

Lidé, kterým nový systém usnadňuje najít místo blízko bydliště, jsou celkem spokojeni. Vadí jim ale, že jiní řidiči zatím nechtějí vyhrazená místa respektovat a obsazují je. Motoristé, kteří v dotčených oblastech nebydlí, si zase stěžují, že jim ubyly příležitosti k parkování.

A část řidičů, kteří dostali botičku za stání na nyní zapovězeném místě, se zlobila, že označení rezidenčních zón je dost podobné označení běžných zón placeného stání.

Roudnou tíží problém parkování hodně, protože kvůli výstavbě parkovacího domu zmizela možnost zadarmo parkovat Na Rychtářce, navíc obchodní dům Kaufland na Roudné zavedl poplatky na svém parkovišti. V důsledku toho řidiči obsadili ulice na Roudné, kde pak tamní obyvatelé i podnikatelé těžko hledali místo.

A jak tedy Roudenští na změnu reagují? "Podle prvních ohlasů lidí z nejexponovanějších oblastí se zdá, že to vnímají jako posun k lepšímu. Musejí si koupit kartu, ale ta není tak drahá," řekl Pavel Denk, který sám na Roudné žije.

Další obyvatelka čtvrti Vladimíra Nová ale tvrdí, že narazila i na negativní reakce.
"Slyšela jsem, že pár podnikatelů se už rozhodlo odejít jinam, protože se jim nelíbilo, že jejich zákazníci nemají kde zaparkovat. Kdyby si kupovali víc míst, vyšlo by je to draho. Myslím, že někteří s tou změnou moc spokojení nejsou," uvedla Vladimíra Nová.

Parkovací zóny v Sedláčkově ulici, na snímku značka Stání pouze pro rezidenty.

Ta ovšem připouští, že se reakce zlepší, až si lidé na novinku zvyknou. "Teď, když má někdo koupenou kartu pro rezidenční zónu, se mu tam stejně někdo postaví, protože nezaregistroval novou značku. Na začátku je kolem toho trochu chaos," konstatovala.

František Šimek, který má na Roudné autoškolu, vnímá změnu kriticky. Tvrdí, že pro jeho firmu vznikl nepříjemný problém. "Dřív nebylo snadné najít místo, ale vždycky jsme nějak zaparkovali. Teď ale už parkujeme jenom na pravé straně a na levé je prázdno, protože tam je to vyhrazené. Místo pro firemní auto by stálo sedm tisíc ročně a vozů mám pět. Nikdo z podnikatelů v okolí nechce platit takové peníze za to, aby měl šanci zaparkovat," sdělil Šimek.

Tvrdí, že podmínky pro parkování v okolí jsou o poznání horší než před stavbou parkovacího domu Na Rychtářce.

Botičku může dostat i řidič, který značku přehlédne

Dopravní expert Správy veřejného statku Ondřej Vohradský potvrdil, že někteří řidiči kritizují, že se značení pro rezidenty příliš podobá značení oblastí, na které si lze zakoupit parkovací lístek v automatu. Botičku pak může dostat méně pozorný řidič, který se zaplaceným lístkem stojí v rezidenční zóně.

"Problém to určitě je. Budeme to muset ještě probrat," prohlásil Vohradský. Ten tvrdí, že použít na vyznačení oblastí pro rezidenty modré pruhy, jaké jsou v Praze, není ideální řešení.

"Především protože na kamenné dlažbě to nedrží. Je to náročné na údržbu. Pořád se to musí obnovovat a to stojí hodně peněz," vysvětlil Vohradský.

Parkovací zóny v Sedláčkově ulici, na snímku značka Placené stání.

Šéf městské společnosti Parking Plzeň Martin Pytlík přiznal, že změna systému parkování zatím vyvolává víc negativních reakcí. "Na jedné straně nadávají ti, kteří jsou vyhrazením míst pro rezidenty omezeni, a na druhé držitelé rezidenčních karet. Na Roudné si je od začátku roku koupilo asi šedesát lidí. Někteří se rozčilují, že jiní vyhrazená místa nerespektují," řekl Pytlík.

I on zaregistroval výhrady některých řidičů ke značení rezidenční zón. "Ale mám pocit, že to patří v devadesáti procentech do kategorie výmluv. Ty značky si jsou trochu podobné, ale jejich vzhled je daný zákonnými pravidly," uvedl.

Náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák se domnívá, že řidiči postupně začnou rezidenční zóny respektovat. "Chce to určitý čas. Ke konci února si necháme situaci vyhodnotit a případné výhrady projednáme," prohlásil Šimák.

Ten předpokládá, že míst pro rezidenty bude postupně ve městě přibývat. "Ale bude záležet i na tom, jaký o ně bude zájem," konstatoval Šimák.