Západní obchvat Plzně by měl především ulevit přetížené Klatovské třídě

Západní obchvat Plzně by měl především ulevit přetížené Klatovské třídě | foto: Daniel Beran, MAFRA

Padla poslední překážka pro stavbu západního okruhu Plzně

  • 4
Plzeňské radnici se podařilo uzavřít dohodu s vlastníky posledního pozemku, který ještě bylo nutné získat pro západní silniční obchvat města. Stavět se má začít příští rok, do dvou let by se mohlo po první části jezdit.

Do konce roku by mělo být vydáno stavební povolení a v příštím roce se s největší pravděpodobností začne stavět silnice, která spojí čtvrť Bory a Křimice.

Příprava stavby, která obloukem spojí Jižní a Severní předměstí a pro auty přetíženou Plzeň má klíčový význam, se kvůli problémům se zajištěním pozemků zdržela zhruba o dva roky.

Ještě před prázdninami radní uvažovali, že bude nutné si s pomocí soudu vynutit možnost vést most přes jeden z pozemků. Městu se totiž nepodařil domluvit s manželi Kučerovými směnu za jiné pozemky.

Náměstek primátora Petr Rund (ODS) oznámil, že k dohodě i podpisu smlouvy o směně už došlo a problém se podařilo vyřešit.

První část bude hotová do dvou let

Samotnou stavbu má na starost Plzeňský kraj. "Termín pro získání stavebního povolení byl stanoven do 31. prosince," řekl náměstek hejtmana Jaroslav Bauer (ČSSD). Kraj chce získat na stavbu dotaci z EU, která by v případě okruhu mohla dělat zhruba 750 milionů korun.

"Myslím, že v polovině května příštího roku by se mohlo kopnout do země," řekl Bauer. Náměstek odhaduje, že část okruhu z Bor do Křimic bude hotová do dvou a půl roku.

K dokončení okruhu potom bude chybět úsek z Křimic na Severní předměstí. Rozhodující roli přitom sehraje, zda se vůbec na stavbu podaří sehnat peníze.

"Bude dražší než první etapa. Mohla by stát zhruba tři miliardy korun. Kraj i město se musí snažit, aby získaly finance od státu," konstatoval náměstek hejtmana Ivo Grüner (ČSSD).

O západním silničním okruhu Plzně se mluví od devadesátých let. Jeho přípravu ovšem poměrně dlouho zdržovala skutečnost, že někteří politici se snažili jako přednostní prosadit vybudování silniční magistrály přes město podél Klatovské třídy.

Tato silnice se sice nadále připravuje, ale město ustoupilo od plánů, podle kterých se mělo jednat o širokou kapacitní silnici. Projekt totiž narazil na odpor lidí i na nedostatek peněz.

Mapa západního obchvatu Plzně