„Když Správa železnic převzala nádraží, snažili jsme se dohodnout na tom, aby začala opravovat ta nádraží, kde je větší frekvence cestujících a kde budujeme dopravní terminály. Ty jsou hotové v Plzni na hlavním nádraží, v Blovicích, Nepomuku či Přešticích,“ uvedl náměstek plzeňské hejtmanky pro dopravu Pavel Čížek.
Doplnil, že ve fázi přípravy je i autobusový přestupní terminál v Klatovech. „Děláme zatím projektovou dokumentaci, souběžně s budováním terminálu by se tam mělo opravovat i nádraží,“ sdělil Čížek.
„Lidé dnes nejsou ochotní cestovat někam daleko k vlakovému nádraží, když chtějí přestoupit,“ podotkl Čížek.
Připomněl, že i proto byl vybudován terminál u hlavního vlakového nádraží v Plzni, kam byly svedeny páteřní linky autobusů. I plzeňské nádraží je mezi těmi, která se opravují.
„Do prázdnin budou kompletně opraveny nádražní budovy v železničních stanicích Horažďovice, Sušice, Blovice, Kolinec a Nýrsko. Dohromady jde o investici za více než 71 milionů korun,“ uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.
Součástí jsou opravy střešních konstrukcí, fasád, včetně výměny oken a dveří. Plánují se i opravy čekáren, případně i toalet pro cestující a zázemí pro zaměstnance Správy železnic či dopravce. Nově byl ve všech budovách vyměněn orientační systém a doplněn nový mobiliář pro cestující.
Pracuje se také ve stanici Pačejov, kde kromě opravy výpravní budovy prochází rekonstrukcí celé kolejiště, včetně nástupišť. Dokončení se předpokládá do prosince letošního roku.
Ve druhé polovině roku začne v Plzeňském kraji oprava nádražních budov ve stanicích Horšovský Týn, Kdyně, Přeštice a Mladotice, jejichž dokončení se předpokládá v první polovině příštího roku.
Správa železnic začala nedávno s rekonstrukcí výpravní budovy nádraží v Plané u Mariánských Lázní. Stavbu provede společnost Antony Company, která předložila nejvýhodnější nabídku ve výši 35,2 milionu korun. „Práce na celkové rekonstrukci potrvají rok,“ sdělila ČTK mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
„Předmětem stavby je celková rekonstrukce objektu a demolice nevhodných přístavků. Součástí prací budou vnitřní stavební úpravy a vytvoření nových administrativních prostor pro Správu železnic a vybudování hygienického zařízení pro zaměstnance i cestující,“ popsala Friebová.
Investice do nádražíHoražďovice 18,5 mil. Kč Sušice 19,9 mil. Kč Blovice 12,1 mil. Kč Kolinec 11 mil. Kč Nýrsko 9,7 mil. Kč |
Stavbaři dále opraví zastřešení včetně krovu, zateplí fasádu, do objektu zavedou plyn. Součástí bude i úprava nástupiště, přilehlé komunikace a dešťové kanalizace. Rekonstrukce bude přitom koordinována se záměrem města na vybudování dopravního terminálu v prostoru před nádražím.
Právě začíná očekávaná rekonstrukce památkově chráněné nádražní budovy na hlavním nádraží v Plzni, hotovo by mělo být za dva a půl roku.
Firma Valcano v uplynulých dnech dokončila opravu nádraží v Žihli s náklady přes 10,5 milionu korun. Opravou prošla celá výpravní budova, nový kabát dostala střecha včetně klempířských prvků, vyměněna byla okna a dveře. Opravená je i fasáda.
Došlo také k optimalizaci budovy, kdy veřejné toalety byly vybudovány přímo do objektu a nyní společně s novou čekárnou slouží cestujícím. Pohodlnou obsluhu těchto toalet zajišťuje automat dveřního zámku, který lze využít na mince i bezkontaktně. Současně se opravily byty a komerční prostory. Zmodernizováno bylo také zázemí pro dopravce a pracovníky Správy železnic.
Od poloviny roku 2016, kdy se majitelem stala tehdy Správa železniční dopravní cesty, v Plzeňském kraj již prošly obnovou nádraží Poběžovice, Domažlice-město, Plasy, Starý Plzenec, Nemilkov, Hrádek u Sušice, Železná Ruda-Alžbětín, Velké Hydčice, Hostouň, Nezvěstice, Kařízek, Staňkov, Bezdružice.
Správa železnic pro letošní rok plánuje v celé republice opravy a rekonstrukce 114 nádražních objektů. Finanční náklady mají dosáhnout 1,975 miliardy korun. V roce 2020 to bylo 2,2 miliardy. Loni bylo 50 budov dokončeno, u 70 budov opravy pokračovaly.