Až se budou měnit koleje na náměstí Republiky, budou lidé vystupovat v Prešovské ulici. Další spoj jim pojede ze sadů Pětatřicátníků.

Až se budou měnit koleje na náměstí Republiky, budou lidé vystupovat v Prešovské ulici. Další spoj jim pojede ze sadů Pětatřicátníků. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Velká rekonstrukce tramvajových kolejí přetne dvě linky v centru Plzně

  • 1
Několik náročných měsíců si letos prožijí cestující plzeňské MHD. Ve městě se totiž uskuteční rozsáhlá rekonstrukce tramvajových tratí. Nejsložitější bude pro pasažéry zřejmě konečná fáze oprav, kdy dělníci přeruší trasy tramvajových linek, které jezdí po náměstí Republiky.

Akci "Koleje" zahájí rekonstrukce tratí v úseku mezi mostem U Jána a hotelem U Zvonu. Právě U Zvonu, kde je tramvajová smyčka, jsou koleje zřejmě v nejhorším stavu. Soupravy tam musí jezdit velmi pomalu a v minulosti už zde tramvaj dokonce vykolejila.

"Tam je dnes snad už nejstarší trať, tak z poloviny sedmdesátých let," řekl dopravní specialista Správy veřejného statku Ondřej Vohradský.

V pátek začne komise vybírat dodavatele stavby. Do soutěže o zakázku za zhruba sto milionů se podle náměstka primátora Petra Runda z ODS přihlásilo čtrnáct stavebních firem.

Rekonstrukce začne s největší pravděpodobností v březnu a potrvá do jara 2015. "Budeme se ji snažit co nejvíce zkrátit, aby byl zásah do života v místě co nejmenší," uvedl Rund.

Od března do června by cestující neměli mít průjezd oblastí v podstatě nijak zkomplikovaný. "Tramvaje pojedou po staveništi po provizorní trati," konstatoval Ondřej Prokop z odboru investic magistrátu.

"Okruh okolo Zvonu už je v tak nevyhovujícím stavu, že nás ročně stojí miliony korun, abychom ho vůbec udrželi technicky schopný. Nechceme se dožít toho, aby se tam někomu něco stalo," sdělil Rund.

Na červen je pak naplánovaný start další etapy rekonstrukce, kdy budou vyměněny koleje vedoucí po náměstí Republiky. Tato fáze, která potrvá zhruba čtyři měsíce, přinese významnější komplikace pro cestující.

Zástupci města v souvislosti s tím dokonce zvažovali, že by postavili provizorní koleje na západní straně náměstí a spojili jimi Prešovskou a Solní ulici. "To nevyjde časově. Do té doby to nestihneme připravit," řekl Ondřej Vohradský.

Jak tedy bude veřejná doprava v centru vypadat? "Tramvaje směřující od Slovan přijedou ke Zvonu a tam se sjedou do jednokolejného úseku do Zbrojnické ulice a dojedou do Prešovské. Lidé budou muset vystoupit a tramvaje se budou vracet zpátky na Slovany. Cestující, kteří budou chtít pokračovat, si přejdou na zastávku do sadů Pětatřicátníků," vysvětlil Vohradský.

Při akci nepůjde jenom o výměnu kolejí. Například v Pražské ulici se bude v zemi obnovovat veškerá infrastruktura. "Vodovod, kanalizace, plynovod, kabely, veřejné osvětlení. A most přes Mlýnskou strouhu se bude také opravovat," sdělil Vohradský.

Obnova kolejí v prostoru U Zvonu, kam zasahuje památková rezervace, se bude koordinovat s plánovanou stavbou nové budovy Západočeské galerie, na níž má Plzeňský kraj od loňska územní rozhodnutí. "Pokud se bude stavět, tak už se nebude muset zasahovat do sítí," řekl Rund.

Původně plánovaná cena první etapy byla 120 milionů korun. Soutěží na dodavatele se ale podle Runda určitě sníží pod 100 milionů korun bez DPH. Půjde o finančně největší opravu kolejí pro několik dalších let.

,