Parní turbína OKPAI vyjela z areálu plzeňského výrobce Doosan Škoda Power v sobotu hodinu před půlnocí. Vzhledem k tomu, že turbína oproti běžné praxi opustila závod již smontovaná, jde o nejtěžší turbínu, která kdy z Plzně vyjela.
Celá přepravní soustava váží 496 tun, je dlouhá 87 metrů a po přeložení bude vysoká 6,6 metru.
Turbína vyjela ze závodu na sníženém návěsu, aby po městě nepoškodila tramvajové a trolejbusové troleje. Výška kolosu byl 5,8 metru.
Šestikilometrovou trasu přes Borská pole, Domažlickou, Vejprnickou a Křimickou ulici ujela za čtyři hodiny. Podle Petra Gelnara, vedoucího trasovacího zařízení společnosti Nosreti Transport, se přeprava obešla bez komplikací.
„V Křimicích bude turbína pomocí hydrauliky přeložena na standardní návěs a v úterý se vydá do Lovosic. Noční jízdu přes Město Touškov, Bezvěrov, Toužim, Bochov, Libkovice, Lubenec, Podbořany, Žatec, Louny a Třebenice musí zvládnout do čtvrtka dopoledne,“ vyjmenoval Gelnar.
Poté bude kolos v lovosickém přístavu naložen na loď, která odpluje do Hamburku a pak přes moře do cílového nigerijského přístavu Warri. Elektrickou energií bude zásobovat rozvodovou síť v jihovýchodním cípu země.
„Jde o historicky první turbínu z plzeňské produkce, která bude v Nigérii instalována,“ uvedl Stanislav Bálint, manažer Doosan Škoda Power. Jedná se o zakázku zhruba za čtyři sta milionů korun.