OBRAZEM: V plzeňské Techmanii by mělo být do roku 2013 planetárium

Vědecko-technické centrum Techmania je jen krůček od získání stovek milionů z evropských fondů na vzdělávací areál s planetáriem. Ten by měl být dokončen do roku 2013, kdy oslaví Techmania páté výročí.

Vedle budovy Techmanie vyroste do roku 2013 planetárium. | foto: Techmania Science Center

"Je pravděpodobné, že naše žádost o 600 milionů korun  z operačního programu Výzkum a Vývoj pro inovace bude vyřízena kladně," potvrdil ředitel Techmanie Vlastimil Volák s tím, že konečný verdikt se dozví zřejmě během letních prázdnin.

Planetárium vznikne přestavbou bývalé škodovácké jídelny.

"Pokud uspějeme, pak bychom zahájili první stavební práce ještě letos na podzim," říká mluvčí Techmanie Tomáš Moravec.

Planetárium vznikne přestavbou bývalé škodovácké jídelny podle projektu plzeňského Ateliéru Soukup. Budova, která bezprostředně sousedí s halou Techmanie, je od loňska památkově chráněná. "Projekt planetária počítá se zachováním technicky unikátních vazníků," popisuje Moravec.

Interiér chystaného planetária.
Planetárium vyroste vedle budovy Techmie, kde bude i velké parkoviště.

Interiér chystaného planetária, před kterým vznikne i velké parkoviště.

Uvnitř haly vyrostou dvě sférické kupole pro výuku. V jedné vznikne takzvané virtuárium - okrouhlá projekční plocha, na kterou bude možné promítat ve 3D pohyb ve vesmíru, život pod mořskou hladinou nebo záběry z lidského těla.

Zároveň s planetáriem počítá projekt s dobudováním vlastního science centra v druhé poloviny nynější haly Techmanie. Zde vzniknou také odborné laboratoře na výuku chemie, fyziky či biologie, které budou využívat základní a střední školy.

Interiéry science centra, které vyroste společně s planetáriem.

"Hlavní části vzdělávacího centra včetně planetária bychom rádi otvírali v listopadu 2013 na páté narozeniny Techmanie," doplnil Moravec.

Plzeňané by se tak po dlouhých letech zase dočkali planetária. Budova Hamburku, ve které do roku 1997 fungovalo, dnes slouží okresnímu soudu.

V zásilce, která vybuchla, byla baterie do elektrokola.
Ve třídírně zásilek vybuchl balíček, byla v něm baterie do elektrokola

V plzeňské firmě na třídění zásilek vybuchl balíček s akumulátorem. Zaměstnanci stačili požár zlikvidovat před příjezdem hasičů. Příčinu náhlého samovznícení...  celý článek

Smart city polygon, kde si zájemci mohou vyzkoušet, jak fungují chytrá města....
Nové centrum ukáže, jak funguje chytré veřejné osvětlení nebo parkování

Možnosti, jak využít moderní technologie a zlepšit kvalitu života, nabízí nové centrum Smart city polygon v Plzni. Představuje aplikace, které ušetří peníze za...  celý článek

Divoké prase - ilustrační foto.
Muže na Plzeňsku napadlo divoké prase, s krvácením skončil v nemocnici