Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

OBRAZEM: Jak se měnila 140 let stará trať Plzeň-Cheb v moderní koridor

  19:16
Téměř přesně 140 let poté, co byla dokončena za dob císaře Františka Josefa I. výstavba tratě z Plzně do Chebu, se toto železniční spojení dočkalo významné modernizace. V těchto dnech skončila pět let trvající přestavba na tranzitní koridor.
Stavba druhé koleje a menší přeložka trati u Rájova.

Stavba druhé koleje a menší přeložka trati u Rájova. | foto: Miroslav Klas

Na základě mezistátních dohod byla trať Plzeň-Cheb zařazená v 90. letech do tzv. III. tranzitního koridoru, který vede ze Slovenska přes Moravu a Prahu do Chebu a pak dále do Německa.

Zastávka Sulislav v dubnu 2008...

A o čtyři měsíce později.

Záměrem projektu bylo trať modernizovat, generálně opravit všechny mosty, tunely, zářezy, položit novou bezstykovou kolej, vyměnit trolejové vedení a trať vybavit novým zabezpečovacím zařízením.

Přestupování z vlaku do náhradních autobusů. Cestující na chebské trati si ho užili dost.

Zároveň se rozhodlo o stavbě druhé koleje z Kozolup do Pňovan a menších přeložkách tratě tak, aby vlaky nemusely před některými oblouky zbytečně snižovat rychlost.

Stavební práce na trati rozdělené na etapy byly zahájeny v dubnu 2006 v okolí Plzně. Poslední a zároveň neobtížnější úsek z Pavlovic do Svojšína, přišel na řadu až od roku 2010.

Přestavba trati byla mimořádně náročná, protože její značná část vede obtížně přístupnými místy. Stavební práce na jednokolejných úsecích si vynutily mnohaměsíční výluky trati, náhradní dopravu za osobní vlaky zajišťovalo denně až 40 autobusů. Nebylo to vůbec jednoduché, kvalitní silnice při trati nevede.

Nasouvání nové kostrukce mostu přes Úhlavku z Stříbra za pomoci konzolového kolejového jeřábu
Přípravné práce před přesunem nové mostní konstrukce kolejovým jeřábem GEK 80 ve stanici Stříbro.

Nasouvání nové konstrukce na jeden z mostů u Stříbra

Výlukové autobusy se tak musely míjet na úzkých prašných cestách s naloženými tatrami a nejednou to odnesla zpětná zrcátka či utržená krajnice silnice. V létě roku 2008 byla na dobu tří měsíců zcela odříznuta od zbytku železnice lokálka Pňovany-Bezdružice. Aby byl provoz zachován, byl do Bezdružic pro jistotu zapůjčen záložní motorový vůz.

Nový silniční podjezd u Nového Dvora nahradil původní nevyhovující přejezd.

Na konci pětiletého úsilí stavbařů je kompletně modernizovaná trať, kde se běžné vlaky mohou prohánět rychlostí až 120 km/h, oproti předchozím 90 km/h. Vlakům s naklápěcí skříní jako je Pendolino, bude v některých úsecích dovolena rychlost až 150 km/h.

Těžkým nákladním automobilům Tatra 815 dávali stavbaři železnice evidentně přednost před ostatními vozy. Jak říkávali, u Tatry máme jistotu, že ta se vyhrabe z čehokoliv. Někdy korba Tatry posloužila také pro převoz dělníků mezi staveništi

Dráhy však s nasazením těchto rychlovlaků na zmíněnou trať zatím nepočítají. V sobotu 14. května se tam uskuteční pouze propagační jízda Pendolina (více čtěte zde). Dráhy se rozhodly, že pro trať z Chebu do Prahy nakoupí z druhé ruky starší vagony z Rakouska.

Cestující i tak čeká lepší pohodlí, vyšší rychlost a pohodlnější jízda po nových kolejnicích. Jen výhledu do krásné krajiny a městečka českého západu si užijí méně. Množství obludných protihlukových zdí podél trati je ve srovnání s ostatní Evropou mimořádné a často v místech, kde je jejich přínos s ohledem na vysokou cenu krajně diskutabilní.

Mnohaleté přání mnohých Plzeňanů se splnilo. Na nové zastávce Plzeň - Zadní Skvrňany zastavuje osobní vlak.
Lehká konstrukce klenutého mostku mezi Sulislaví a Pňovany.
Přestavěný most u Damnova těsně před dokončením
Stavební práce ve stanici Stříbro, srpen 2009

Minulost trati Plzeň - Cheb

Po necelém roce a půl výstavby byla v září 1871 z podstatné části dokončena a v lednu 1872 oficiálně otevřena. Na 106 km dlouhé trati s technicky nejnáročnějším úsekem Stříbro – Planá s osmi velkými viadukty, třemi tunely a mnoha hlubokými zářezy tehdy pracovalo 15 151 dělníků, 2 713 řemeslníků, 880 koní, 2 527 vozidel.

V roce 1958 byla zahájena stavba druhé traťové koleje v úsecích Plzeň – Pňovany a Cheb – Lázně Kynžvart. Protože však budování druhé koleje bylo velmi nákladné, v roce 1962 se do popředí dostala tehdy revoluční myšlenka na zavedení dálkového dispečerského řízení celé trati. To mělo za podstatně nižších nákladů výrazně zvýšit výkonnost trati.

Elektrické lokomotivy mohly projet celou trať poprvé od 9. června 1968.

V 70. a 80. letech 20. století byla trať extrémně zatížena silnou nákladní dopravou, zejména uhelnými vlaky. Chebská trať v té době patřila k nejvíce vytíženým jednokolejným tratím v Evropě.

Po roce 1989 nákladní provoz poklesl, ale trať významu nepozbyla. Stala se z ní důležitá mezinárodní spojka do západní Evropy. Legendární Západní expres z Prahy do Paříže, byl v 90. letech nahrazen vlaky kategorie EC do Německa.

Autor:
  • Nejčtenější

Využijeme váš kamion. Policisté kvůli naháněnému řidiči nařídili zatarasit silnici

22. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  23.4 11:01

Několik českých policejních hlídek se zapojilo do pronásledování řidiče, který v Německu odmítl...

Moje Plzeň to není, ale... Horváth o historickém tažení a proč u něj chyběl

20. dubna 2024

Premium On byl Plzeň. Ještě loni patřil na plakáty. „Že už teď do Plzně nepatřím, neznamená, že bych...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naučená omluva, bez upřímné lítosti. Za pokus o vraždu dívky dostal Ukrajinec 19 let

24. dubna 2024,  aktualizováno  12:27

Krajský soud v Plzni odsoudil na devatenáct let Ukrajince Viktora Veselovského, který se loni v...

Sedmá příčka mezi národy. Jak české kluby připisovaly body do koeficientu

19. dubna 2024  17:45

Plzeň jako nejhůře třiadvacátý nejlepší klub letošního ročníku evropských pohárů. Česko jako sedmá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čtrnáctiletou Ukrajinku z Tachovska našli policisté mrtvou, zřejmě si vzala život

18. dubna 2024  9:33,  aktualizováno  14:36

Policisté od úterý pátrali po čtrnáctileté ukrajinské dívce, která odešla z bydliště ve Stříbře na...

Plzeňský mistr dal futsalistům Slavie deset gólů. Šest dostal

25. dubna 2024  8:11

Úvodní futsalové semifinále série play off mezi Plzní a Slavií nabídlo divoký průběh. Hosté po...

Už bylo na čase, oddechl si Červ po premiérové trefě. Prvně chtěl přihrávat

25. dubna 2024  6:59

Navedl míč na střed hřiště, zbavil se dvou protihráčů a zpoza vápna zamířil přesně k levé tyči....

Plzeň - Zlín 3:0, dominance a klidný postup do finále. Dvakrát pálil Chorý

24. dubna 2024  17:15,  aktualizováno  21:02

Od začátku zápasu si šli pro vítězství a svému soupeři nedali žádnou šanci. Plzeňští fotbalisté...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval blízkým spolužačky

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 17:22

Policisté v úterý zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...