Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Němci žádají české obchvaty. Obchod roste, silnice nestačí

  • 5
Cesta z Plzně k hraničnímu přechodu Folmava by měla být za pár let bezpečnější. Chystají se totiž obchvaty Sulkova, Líní, Chotěšova, Stodu, Holýšova, Staňkova a Babylonu.

Nebezpečné předjíždění, dlouhé kolony, nepřehledné úseky silnice i časté nehody. To je každodenní situace na silnici I/26 z Plzně na hraniční přechod Folmava. Jedná se o silnici, která je v Plzeňském kraji nejvíce zatížena kamionovou dopravou. Vede přes Stod, Horšovský Týn či Babylon.

Během několika let by se ale situace měla zlepšit. V roce 2020 by se měl začít stavět obchvat Babylonu, kde počet aut za posledních pět let stoupl o 70 procent.

O dva roky později se odhaduje začátek stavby obchvatu dalších čtyř obcí na této trase - Sulkova, Líní, Chotěšova a Stodu. Zpoždění staveb se podle odborníků očekávat nedá, protože na dokončení tlačí i německá strana.

„Vzájemný obchod mezi Německem a Českou republikou totiž výrazně stoupl,“ uvedl Miroslav Blabol z Ředitelství silnic a dálnic v Plzni.

Podle něj němečtí odborníci vyhodnocovali tranzitní dopravu mezi Českem a Německem. V příhraničních oblastech vzrostla jen za loňský rok o 30 procent.

„Víc zboží vyvážíme do Bavorska a odtud se ho také více přiváží,“ doplnil Blabol. Německá strana prý tlačí, aby se cesta začala co nejdříve modernizovat do podoby, která by odpovídala západnímu stylu, tedy aby se na některých úsecích daly kamiony předjet.

Chybějí už jen formality

Proto by se měl přibližně v roce 2022 začít stavět obchvat čtyř obcí - Sulkova, Líní, Chotěšova a Stodu. Bude začínat na dálnici D5 u Nýřan a končit u Stodu.

„Pouze formality už chybějí k tomu, aby byl třináctikilometrový úsek schválen ministerstvem dopravy,“ popsal Blabol. Hrubý odhad ceny stavby je podle něj téměř tři miliardy korun.

Posuzovala se dvě technická řešení - dvoupruhová komunikace s úrovňovými křižovatkami a střídavý třípruh, jak je to obvyklé na silnicích B20 a B85 v Německu. Tam jsou na silnici tříproudové úseky o délce 1,5 až 2,5 kilometru, kde se dají bezpečně předjet hlavně kamiony. Křižovatky budou na úseku mimoúrovňové. Jediná úrovňová křižovatka v podobě kruhového objezdu je navržena za Stodem, kde se auta budou vracet na stávající trasu.

Ředitelství silnic a dálnic v Plzni už má na stole předběžný geodetický průzkum stavby. „V první polovině příštího roku by se měla začít projektovat dokumentace pro územní rozhodnutí. To bychom mohli získat v roce 2018, ve stejném roce by se mohla vyprojektovat dokumentace pro stavební povolení. Zahájení stavby přeložky odhaduji v roce 2022 až 2023,“ popsal Blabol.

Čeká se i na obchvat Babylonu

V té době by už ale mohl být hotový obchvat Babylonu u Domažlic. Obyvatelé vesnice na něj čekají dlouhá léta. „Na stavbu čekáme jako na smilování, během dne se tu téměř nedá přejít. Je to strašné,“ popsala starostka Babylonu Simona Schlägelová. Trošku nervózní jsou z připravované stavby pouze místní restauratéři, kteří se obávají, že když auta nebudou do obce zajíždět, přijdou o tržby.

Miroslav Blabol upozornil, že stavba je důležitá i proto, že úsek od Babylonu ke křižovatce na Trhanov je velmi nebezpečný a je to místo častých nehod.

„Nebezpečný je hlavně úsek vedoucí při hrázi Černého rybníku, nepříjemný je i úsek s železničním přejezdem vedoucí lesem i následující část, kde je na nepřehledném vrcholovém oblouku čerpací stanice. Zde je dost dopravních nehod, sice menšího charakteru, ale stávají se často,“ popsal Blabol.

V současnosti se na zmíněném tahu dokončuje obchvat Staňkova. Až se kamiony dostanou na obchvaty, obcím ležícím na I/26 se podle Blabola velmi uleví. „Nejzatíženější v Plzeňském kraji je silnice I/27 z Plzně na Klatovy, ale z hlediska kamionové dopravy je na tom nejhůře právě I/26. Projíždí zde 12 tisíc vozidel za 24 hodin, z toho polovinu tvoří kamiony,“ dodal Blabol.

Obchvat Babylonu naváže na novou silnici u hraničního přechodu Folmava, která byla dokončena před dvěma lety.