Doprava na hlavní silnici ve Staňkově na archivním snímku.

Doprava na hlavní silnici ve Staňkově na archivním snímku. | foto: Petr Ježek, MF DNES

Obchvat Staňkova má zpoždění, ale bude. Hrozí však potíže s mostem

  • 0
Už v těchto dnech měli stavbaři budovat obchvat Staňkova na Domažlicku, jenže práce se nejméně o dva měsíce zdrží. Příčinou jsou námitky firmy, která se nakonec do výběrového řízení na stavbu vůbec nepřihlásila. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže už obě stížnosti zamítl.

Stavbaře tlačí čas, aby totiž Evropská unie podstatnou část tříkilometrové komunikace na hlavním tahu z Plzně na Folmavu proplatila, musí být hotová do konce příštího roku.

Regionální šéf Ředitelství silnic a dálnic v Plzni Zdeněk Kuťák předpokládá, že v září bude známý vítěz tendru na vybudování obchvatu a ten samý měsíc začnou i práce.

„Úřad na ochranu hospodářské soutěže zamítl všechny podané námitky, teď necháváme doběhnout potřebné lhůty. Ani tohle zpoždění by nemělo ohrozit konečný termín dokončení v prosinci roku 2015,“ říká Kuťák.

Ve čtvrtek se poprvé nad podanými přihláškami uchazečů o budování obchvatu sešla komise. Porovnávala asi desítku nabídek.

Městečkem projíždí nekonečný had automobilů

Staňkovský starosta Alexandr Horák neočekává, že by stavba zkomplikovala dopravní situaci v městečku, kterým denně projíždí přes osm tisíc aut a stovky kamionů. Nový obchvat totiž půjde skutečně úplně mimo Staňkov. „Hlavně ať už kopnou do země a práce začnou,“ přeje si starosta.

Přejít v současné době přes silnici s nikdy nekončícím hadem aut je často nemožné. Zatímco v závěru příštího roku by auta na trase mezi Plzní, Domažlicemi a hranicemi s Německem měla Staňkov míjet, přes městečko budou pořád jezdit auta, která z této oblasti míří na Klatovy nebo Přeštice.

Tady ale hrozí velký problém. Tím je památkově chráněný most přes Radbuzu, který už dávno není v nejlepší kondici. Nesmějí na něj auta těžší než deset tun. Pokud bude na mostě při přejezdu samotné, může nejtěžší auto vážit 20 tun.

„Jenže když se pohybujete kolem mostu, vidíte, že přes něj běžně jezdí plně naložené kamiony, které váží určitě mnohem víc než maximálně povolených 20 tun. Každé takové auto most na krajské silnici nadměrně poškozuje,“ varuje Horák.

Pokud po mostě jezdí mnohem těžší vozy, podle oslovených odborníků by statici mohli zanedlouho zjistit, že most je už v tak špatném stavu, že se musí úplně uzavřít. Pak by nákladní auta musela úsek objíždět přes Stod na Přeštice nebo až po silnici Domažlice - Kdyně - Klatovy, což jsou desítky kilometrů navíc.

Šéf krajské správy a údržby silnic Pavel Panuška o špatném stavu mostu ví. „Na jeho opravu se zpracovává projektová dokumentace, je mezi prioritními projekty. Zatím ale nemáme jistotu, že na něj budou v příštím roce finance,“ vysvětluje Panuška.

Staňkovští se bojí, že se kvůli špatnému stavu mostu začne proplétat čím dál více kamionů v úzkých uličkách, které na to nejsou stavěné. „S takovými případy jsme se už také setkali. Těžká auta pak ničí místní komunikace. Budeme dělat vše, aby tudy nemohla jezdit,“ říká staňkovský starosta.