Rudolf Salvetr, starosta Klatov

Rudolf Salvetr, starosta Klatov | foto: MF DNES

Obchvat Klatov měl vzniknout už před lety, nyní mu brání výkup pozemků

  • 1
Centrem Klatov projede zhruba 22 tisíc vozidel denně. Severozápadní obchvat města má být hotový příští rok na podzim. Z centra by měl ale stáhnout denně jen kolem dvou tisíc aut. Definitivní úlevou bude až východní obchvat města. Vše ale brzdí výkupy pozemků od soukromých majitelů.

"Nebudu věštit z křišťálové koule," reagoval starosta Klatov Rudolf Salvetr na dotaz, zda má odhad ohledně začátku výstavby východního obchvatu. A dodal, že měl být postaven už před deseti, patnácti lety: hovoří se totiž o něm už od 70. let minulého století. Podle starosty se ale nezačne stavět ani příští rok.

Jakou roli v celé akci hraje město?

"Město má roli určitého pomocníka. Když jsou tam naše pozemky, tak jsme ochotni je s těmi lidmi i posměňovat. Některé pozemky, a to i ty, o jejichž odkoupení byl v minulosti zájem, výlučně držíme, abychom lidem měli při směně co nabídnout," popsal starosta Klatov Rudolf Salvetr.

"Dnes jsme ve fázi vydaného územního rozhodnutí. Pracuje se na stavebním povolení. Dokumentace ke stavebnímu povolení je dokončená, ale k němu je třeba mít pozemky, a ty zatím vykoupené nejsou," uvedl Salvetr.

Výkupy pozemků podle něj byly připraveny už loni. S mnohými obyvateli, kteří pod budoucím obchvatem pozemky mají, se město na prodeji už domluvilo a uskutečnily se i směny některých pozemků.

"Ale pan ministr před koncem roku, když začal činit úsporná opatření, omezil i výkupy. Proto několik hektarů pozemků prodáno nebylo. Teď je to o penězích. Až budou, tak výkupy budou pokračovat," doplnil starosta.

Zemědělci by chtěli směnit pronajaté pozemky

Někteří majitelé ale od státu chtějí podstatně víc peněz, než kolik jim nabízí. "Pohledy na věc se ale sbližují a nedostáváme se do fáze jako třeba v Hradci Králové. Mnozí by chtěli směny, zejména zemědělci," řekl Salvetr. U nich je ale problém, že mají zájem zejména o lukrativní zemědělské pozemky, které jsou ještě obhospodařovány někým jiným. Ten je ale má pronajaté od státu třeba na deset, patnáct let.

"Smlouvy jsou od toho, aby se dodržovaly. Byl bych rád, kdybychom našli shodu s obyvateli tak, jak se to podařilo na severozápadním obchvatu Tajanov – Kal, kde jsme se víceméně dokázali dohodnout a předat Plzeňskému kraji vyčištěné pozemky. Dnes se tam staví a za rok bude v provozu," uvedl starosta Klatov.

Nevykoupené pozemky tvoří ostrovy v celé trase obchvatu. "Část je jich u Lub, část mezi Štěpánovicemi a Klatovy. Obecně ale říkám, že většina lidí se chová slušně. Zejména pak ti, kteří v Klatovech bydlí. U těch, kteří bydlí všude možně po republice, je vztah k městu úplně jiný," popsal starosta.