Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchoďák na místě plzeňského Inwestu bude potřebovat velké parkoviště

  10:19aktualizováno  10:19
Kolem výstavby nového nákupního centra, které má vyrůst po zbourání plzeňského Domu kultury Inwest, se objevují nejasnosti v počtu parkovacích míst. Investor tvrdil, že se obejde bez nových míst pro auta,mají jich ale vzniknout stovky. A to může přitáhnout do centra příliš aut, což vadí odpůrcům stavby.

Finální návrh obchodního centra Aréna v Plzni | foto: Studio Hangár

Je to klíčová otázka, ale přitom kolem ní zdaleka není jasno. Nezpůsobí vybudování nového plzeňského obchodního centra, které nahradí plzeňský dům kultury, dopravní kolaps na Americké třídě, Denisově nábřeží nebo na křižovatce U Jána?

Jedním z faktorů, které dopravu v oblasti ovlivní, bude počet parkovacích míst, která u nákupního komplexu vzniknou. Čím víc míst, tím větší provoz a tím větší hrozba problémů v provozu. A zdá se, že nových parkovacích míst vzniknou stovky, ačkoliv zástupci investora - firma Amádeus - i zástupci města tvrdili, že míst pro auta bude u obchodního centra minimum.

Při posledním jednání zastupitelstva vyslanec společnosti Amádeus Jan Petřík tvrdil, že firma nebude potřebovat v podstatě žádná nová parkovací místa. Zdůrazňoval přitom, že se obchodní komplex zaměří především na pěší zákazníky.

Finální návrh obchodního centra Aréna v Plzni
Finální návrh obchodního centra Aréna v Plzni
Finální návrh obchodního centra Aréna v Plzni

Studie nového obchodního centra

Krátce před tím náměstek primátora Petr Rund (ODS) prohlásil, že právě omezením počtu parkovacích míst bude radnice čelit hrozbě kolapsu dopravy. "Tak, že se nepostaví žádná parkovací místa. To je má představa. Když tam nebudou parkovací místa, nebudou tam ani auta," sdělil Rund.

Na zmíněné výroky ale reagovali zástupci některých stavebních firem, kteří je označili za plané řeči. Upozornili na to, že investor je povinen parkovací místa vybudovat. V případě obchodního centra je jejich počet závislý na rozloze prodejní plochy. To potvrdili i zástupci magistrátu včetně náměstka primátora pro dopravu Miloslava Šimáka (ČSSD).

Náměstek primátora:

"Pryč jsou doby, kdy si zákazník strčil zboží do tašky a odejel trolejbusem"

"Obecně platí, že investor je povinen zajistit pro svůj záměr určitý počet parkovacích míst, a tomu se nevyhne," řekl Tomáš Benda ze stavebního odboru magistrátu.

"Je to pravda. Je tam vazba mezi podlahovou plochou a počtem parkovacích stání. Ale je možné užít pro výpočet různé koeficienty podle toho, o jakou oblast se jedná a zda je například obsluhována veřejnou dopravou," řekl Miloslav Šimák. Náměstek je přesvědčen, že bez stavby nových parkovacích stání se obchodní komplex neobejde. "Bude se tam nakupovat a pryč jsou doby, kdy si zákazník strčil zboží do tašky a odejel trolejbusem," prohlásil Šimák.

Dům kultury Inwest, který podle všeho čeká demolice

Dům kultury Inwest, který podle všeho čeká demolice

Na magistrátu se přitom už probíral plán investora vybudovat sedm set nových parkovacích míst. Při stavbě by ovšem dvě stě nynějších míst zmizelo. Přibylo by tedy pět stovek stání.

Dopravní expert Správy veřejného statku Ondřej Vohradský řekl, že existuje koeficient, podle kterého je možné nutný počet parkovací míst snížit. Musí s tím však souhlasit státní správa. "Především policie a odbory dopravy musí říct, že je to možné," upozornil Vohradský. Ten očekává, že nové obchodní centrum určitý nárůst dopravy ve svém okolí přinese a investor se s tím bude muset vypořádat. 

"Hlavní problém může být na křižovatce U Jána, u které už dnes občas stojí fronty přes most až na Anglické nábřeží," konstatoval Vohradský.

Investor proto zřejmě bude muset zástupcům města předložit doklady o tom, jak se situace v místě změní.

Autor:


Nejčtenější

Kauza plzeňského gólu. Proč ho videorozhodčí nechal uznat

Michael Krmenčík z Plzně vykouzlil na tváři úlevnou grimasu, z dorážky překonal...

V případu uznaného gólu plzeňských fotbalistů, kterému předcházel těsný ofsajd, se objevily "polehčující" okolnosti....

Slavia i Sparta poprvé ztratily, zato Plzeň zůstává stoprocentní

Příbramský brankář Milan Švenger se marně natahuje po míči.

Slavia už po porážce s Jabloncem není bez zaváhání, stejně tak Sparta, která remizovala s Příbramí. Fotbalisté Plzně...



Liga paradoxů. Lídr se nelíbí, na Spartě je „drzá“ i stará garda

Trenér Plzně Pavel Vrba sleduje hru svých svěřenců.

Plzeňští fotbalisté jako jediní z ligy vyhráli všech pět utkání v novém ročníku, ale jejich hra nemůže těšit ani jejich...

Dům v bývalé chatové kolonii je promyšlený do posledního detailu

Přízemí ve skle, patro ve dřevě – to je základní výtvarný koncept fasád. Šikmo...

Návrhy Jiřího Zábrana se vyznačují jednoduchostí a svěžím myšlením na pomezí architektury a moderního sochařství. Ale...

VIDEO: Lidé se rozloučili s Patrikem Štěpánkem, nejmladší obětí z Afghánistánu

Pohřeb vojáka Patrika Štěpánka, který se společně s dalšími dvěma českými...

V kostele Panny Marie Růžencové na Jiráskově náměstí v Plzni se lidé rozloučili se čtyřiadvacetiletým vojákem Patrikem...

Další z rubriky

Špatně zabrzděný vůz se rozjel. Muže, který ho zastavoval, skříply dveře

Pětačtyřicetiletý muž skončil v nemocnici poté, co se snažil zastavit vozidlo,...

Úraz hrudníku utrpěl pětačtyřicetiletý muž, který se v Horní Bříze na Plzeňsku snažil zastavit ujíždějící fabii. Ta se...

Téměř pět let po tragické autonehodě má řidič naději na mírnější trest

Obžalovaný Jiří Manych u soudu v Plzni.

Recidivista Jiří Manych původně odsouzený na pět let za honičku s policisty a autonehodu, při níž v roce 2013 v Plzni...

MHD v Plzni má jeden klimatizovaný vůz, během pěti let přibudou další

Situace na křižovatce u Synagogy, kam vjíždějí auta na zelenou, ale cestu jim blokuje pomalu jedoucí odbodočující tramvaj.

Cestující veřejnou dopravou v Plzni se zřejmě časem dočkají klimatizovaných vozů. Po západočeské metropoli v současných...

Grafton Recruitment Praha
PLC programátor

Grafton Recruitment Praha
Plzeňský kraj
nabízený plat: 50 000 - 70 000 Kč

Najdete na iDNES.cz