Starosta Zdeňek Hanzlíček a další obyvatelé Plas netrpělivě vyhlížejí stavbu nového obchvatu, který odvede z města tranzitní dopravu.

Starosta Zdeňek Hanzlíček a další obyvatelé Plas netrpělivě vyhlížejí stavbu nového obchvatu, který odvede z města tranzitní dopravu. | foto: Daniel Beran, MAFRA

Obce na silnici z Plzně na Most trpí, obchvaty jsou jen na papíře

  • 4
Nová silnice z Plzně do Mostu, která má míjet města a obce na severním Plzeňsku, má zatím dokončen jen jediný úsek. Kdy stavbaři budou pokračovat ve stavbě, zatím nikdo neví. Na další úseky stát zatím nemá peníze. Starostové se obávají, aby silnice nezůstala jen na papíře.

Od Třemošné na hranici se Středočeským krajem u Vysoké Libyně povede nová silnice dlouhá 28 kilometrů. Vyhne se obcím, kterými projíždějí denně tisíce aut a stovky kamionů. Až bude cesta hotová, od Plzně povede po obchvatu Třemošné a před železničním přejezdem v lese u Kaznějova se stočí doleva. Obloukem kolem továren se auta vyhnou Kaznějovu i Rybnici.

Mapka nové silnice z Plzně na Most

Z nové silnice je ale je zatím otevřený jen obchvat Třemošné (čtěte zde). Šéf plzeňského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák považuje za úspěch, že se podařilo prosadit uvažovanou stavbu silnice do komplexní analýzy důležitých komunikací v zemi.

Bezpečnost je jedním z posuzovaných kritérií. Statistika tragických nehod by mohla argumentem, proč stávající silnici přestavět. "Je tu řada úseků, které svádějí řidiče k riskování a nedodržování povolené rychlosti," připouští mluvčí severoplzeňských policistů Josef Aubrecht. Jen v úseku mezi Třemošnou a Kaznějovem se za dva roky zabilo asi sedm lidí.

Silnice rozděluje Kaznějov na dvě části

Kaznějovský starosta Petr Sýkora říká, že kdyby obchvat stál už včera, bylo by pozdě. "Když je problém na železnici a závory na přejezdu v obci zůstanou zavřené, Kaznějov je rozdělený na dvě části. Ani záchranářské auto se nemá kudy dostat z jedné části do druhé. Navíc kromě projíždějících kamionů tu máme hodně nákladních aut, která vozí materiál do Lasselsbergeru a Bestu," zdůrazňuje Sýkora.

Dalším městem na trase jsou Plasy. Řidiči kamionů si z nich teď pamatují jen serpentiny s ostrými zatáčkami. Po nové silnici auta obec minou. Počínaje letištěm povede trasa vpravo od současné silnice a zpátky se k ní přiblíží až na dlouhé rovince nad serpentinami směrem na Kralovice. "Od Plas bude nová silnice poměrně vzdálená, o projíždějících autech vůbec nebudeme vědět. Obavy z hluku mají obyvatelé Nebřežin, ale ani tam by podle studie neměly být normy překračovány," říká plaský starosta Zdeněk Hanzlíček.

Pokud Plasy budou mít obchvat, v obci zavládne klid. "Za 24 hodin tu projede na devět tisíc aut, z toho 600 až 800 kamionů. Ideální by bylo, kdyby se zítra mohlo začít stavět. Ale situace je taková, že stát nemá peníze a ministerstvo dopravy zastavilo veškeré přípravné práce pro novou silnici," připomíná Hanzlíček.

Před Kralovicemi se nová silnice stočí doleva, obejde město a na stávající silnici se vrátí až za Vysokou Libyní. "Od roku 1995 už silnice první třídy nevede přes kralovické náměstí, ale částečně po obchvatu a částečně po průtahu. Nás zajímá situace u Kaznějova i Plas, protože po nové silnici dojedou lidé z Kralovic do Plzně za dvacet minut. Dneska, když dojedete kamion, je na silnici mezi Třemošnou a Kralovicemi jen málo míst, kde se dá bezpečně předjíždět. Cesta tak trvá i tři čtvrtě hodiny," vysvětluje kralovický starosta Rudolf Salfický.