Které ze slibů nového ministra školství se naplní, ukáže čas. (Ilustrační snímek)

Které ze slibů nového ministra školství se naplní, ukáže čas. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Školy v kraji by chtěly od nového ministra víc peněz na platy i pomůcky

  • 13
Nejen vyšší mzdy, ale i více peněz na pomůcky či modernizaci škol nebo větší důraz na vzdělávání pedagogů, to od nového ministra Marcela Chládka z ČSSD chtějí učitelé a ředitelé škol v Plzeňském kraji. Rektorka ZČU v Plzni také upozorňuje na nutnost řešit novelu vysokoškolského zákona.

Bylo by divné, kdyby to bylo jinak. Zvýšení mezd pedagogů - navrhované novým ministrem školství Marcelem Chládkem - by školy jednohlasně přijaly. Nicméně po předcházejících zkušenostech raději nadšení brzdí.

"Já jsem už 25 let ve školství a 20 let se říká, že se přidá učitelům. Většinou je to bublina, ze které nic není. Samozřejmě bych ale novému ministrovi přál, aby peníze získal. Učitelé by si to zasloužili," říká Václav Švarc, ředitel SOŠ a SOU Horšovský Týn. Dodal, že by se tím zamezilo odchodům učitelů za lepším platem.

Vyšší mzdy by přivítala také Hana Stýblová, ředitelka MŠ a ZŠ v Plzni-Božkově a zároveň prezidentka Asociace ředitelů základních škol. "Máme řadu kvalitních učitelů, kteří pracují za mzdu nižší, než průměrnou. Jsou to přitom vysokoškolsky vzdělaní lidé a my po nich stále chceme něco nového," zdůvodňuje Stýblová, podle níž bude pro splnění stěžejní, zda se požadavek na zvýšení mezd objeví také ve vládním prohlášení.

Jana Vaňková, proděkanka Fakulty pedagogické ZČU, by zvýšení platů označila jako velmi přínosné obzvlášť v případě, že bude navázáno na princip kariérního řádu. Ten rozděluje pedagogy do tříd podle let praxe. "Domnívám se, že by se tím zamezilo odchodu kvalitních pedagogů," míní Vaňková.

Od druhého kariérního stupně, který by měl nastat po jednom až dvou letech praxe, by měli učitelé odpovídající finanční ohodnocení a jistotu.

"Ve škole by zůstávali ti, kteří to myslí s učitelstvím opravdu vážně. To by prokázali nejen absolvováním fakulty vychovávající učitele, ale i absolvováním adaptační fáze," konstatuje Jana Vaňková.

Ředitelka 10. ZŠ v Plzni Zdeňka Krausová by pochopitelně také nebyla proti. "Ale spíš si myslím, že to reálné není. Mám pocit, že to trochu nadhodnotil," míní.

SOŠ by se měly hodnotit objektivněji, říká Švarc

Její slova potvrzuje Ivan Kratochvíl, ředitel Gymnázia Sušice. "Bohužel začínáme a končíme znovu u finančních požadavků. Peníze nejsou třeba jen na platy vyučujících, ale i na provoz škol, jejich modernizaci i na pomůcky," konstatuje Kratochvíl, který nepovažuje za šťastné přidělování peněz podle počtu žáků.

Ministr školství neplánoval jen zvýšení platů, už v minulosti představil další návrhy. Posunutí začátku vyučování na 9 hodin nebo zavedení povinného posledního roku v mateřské škole.

A co dále by pedagogové Marcelu Chládkovi doporučili? "Aby se skutečně naplnila snaha o zkvalitnění učitelského stavu, bylo by třeba věnovat náležitou pozornost fázi pregraduální, tedy vzdělávání učitelů, a potom té fázi, kdy ti hotoví učitelé nastoupí do svého prvního zaměstnání. Během ní odchází mnoho mladých učitelů," upozorňuje Jana Vaňková.

Václav Švarc by přivítal, pokud by se SOŠ hodnotily podle objektivnějších kritérií než dnes. Tedy aby nezískala škola body pouze za to, že vynikne jeden žák na soutěži, výsledky by měla prokázat celá škola.

A co očekává od nového ministra rektorka ZČU Ilona Mauritzová? "Věřím, že zahájí pozitivní dialog s reprezentací vysokých škol. V současné chvíli je třeba řešit především novelu vysokoškolského zákona. Ta by měla kromě jiného - ve shodě s postojem rektorů - definitivně vyřešit otázku jmenování profesorů," říká.