Zmodernizovaná tramvaj typu LTM 10.08 Astra s dřevěnými sedačkami se v Plzni objevila poprvé dnes. Dopravní podnik počítá s tím, že může u lidí vzbudit rozporuplné reakce.
„K této variantě jsme dospěli po dlouhé a zralé úvaze. Snažili jsme se nalézt kompromis mezi požadavky na hygienu, čistotu, údržbu i pohodlí cestujících. Důvodů, které nás vedly k této volbě, je hned několik,“ řekl generální ředitel PMDP Michal Kraus.
VADÍ ZÁPACH A ČEKÁNÍZ letošního průzkumu, který mezi cestujícími provedl plzeňský dopravní podnik, vyplynulo, že lidé chtějí jezdit rychle, bez tlačení a ve vozech, kde se nikomu neudělá zle z vedra, zápachu nebo vydýchaného vzduchu. Cena jízdenky je přitom pro lidi vedlejší. Podle výsledků průzkumu, v němž odpovídalo 800 respondentů, lidé po veřejné dopravě nejvíc žádají, aby byla rychlá a spoje jezdily v co nejkratších intervalech. |
Podle jeho slov jde především o hygienické hledisko.
„Není výjimečným jevem, že ve vozech městské veřejné dopravy hledají azyl velmi zanedbaní a nevábně vonící spoluobčané. Ostatním cestujícím je většinou nepříjemné posadit se i do blízkosti takovéto osoby, nemluvě o tom, že by se posadili na místo touto osobou zahřáté. Nezapomínejme ani na to, že textilie často schová znečištění po cestujícím před vámi a vy si stopy znečištění odnášíte na svém oděvu,“ řekl Kraus.
Cena dřevěné sedačky, přibližně 4000 korun, je zhruba stejná jako u čalouněné. Dopravce si ale slibuje, že u dřevěných sedaček bude na rozdíl od textilních snazší zahladit stopy po vandalech a novinku mají podle Krause ocenit i cestující.
„Pro vzdálenosti, na kterých jezdí po městě, budou dřevěné sedačky splňovat i požadavky na pohodlí,“ je přesvědčený Kraus. Připomněl, že dřevěné sedačky nejsou jen plzeňská zvláštnost, ale zavádí je řada dopravních podniků i v jiných městech.
V Plzni by do konce roku měly jezdit ještě dva vozy vybavené tímto typem sedaček. Další Astry, které jezdí nejčastěji na lince číslo 1 Bolevec - Slovany, by měly být vybaveny dřevěnými sedačkami postupně v průběhu příštích let při generálce interiérů.
Plastových sedaček s polstrováním se ale dopravní podnik zcela nevzdá. Zůstanou například v nízkopodlažní tramvaji Vario LF+, která jezdí v Plzni od léta.