Nové divadlo v Plzni.

Nové divadlo v Plzni. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Za potížemi s technikou v Novém divadle zřejmě stojí i náročná obsluha

  • 9
V Novém divadle v Plzni se zřejmě konečně daří odbourat problémy, které komplikovaly provoz unikátní jevištní techniky za miliony. Nyní se zdá, že potíže byly do značné míry důsledkem nesnadného seznamování se lidí v divadle se složitým zařízením náročným na obsluhu.

Jevištní zařízení, které vypovědělo službu, způsobilo pozdvižení v divadle i na radnici Plzně, když vyšlo najevo, že problémy s technikou komplikovaly představení a jedno z nich muselo být na začátku prosince zrušeno.

Provozní potíže jen posílily kritiku miliardové kontroverzní stavby. Tu totiž leckdo pokládá za předraženou nebo nehezkou.

Nyní se ale zdá, že problémy byly do značné míry důsledkem nesnadného seznamování se lidí v divadle se složitým zařízením náročným na obsluhu.

Po tom, co kvůli potížím s technikou bylo 5. prosince krátce před zahájením zrušeno představení, se ředitel divadla Martin Otava nechal slyšet, že v divadle dokonce došlo bez vědomí zaměstnanců k odpojení bezpečnostních zařízení, čímž prý vzniklo riziko úrazů.

Mluvil o tom, že problémy působí mimo jiné přenos dat mezi centrálou dodavatelské firmy Bosch Rexroth v Německu.

Jednoznačný viník problémů v divadle zřejmě není

Zástupci firmy Hochtief, která divadlo postavila, i společnosti Bosch Rexroth, která dodala jevištní techniku, ovšem poukazují na nezkušenost obsluhy zařízení a nedostatečnou komunikaci mezi zaměstnanci divadla.

Také vylučují, že došlo k situaci, kdy provoz nové techniky někoho ohrozil, a tvrdí, že žádná centrála v Německu nemůže komplikovat provoz v Plzni.

Dá se v tomto případě ukázat na jednoznačného viníka problémů v divadle? „Není to černé ani bílé. Neřekl bych, že vinu nese buď dodavatel technologie nebo obsluha divadla. Pro obsluhu to bylo něco nového a sžívala se s tím a docházelo k závadám,“ prohlásil náměstek primátora Plzně Pavel Šindelář.

Zdůraznil že od 17. prosince, kdy chod techniky přímo v divadle hlídají technici Bosch Rexroth se problémy neobjevily. 

„Domníváme se, že zde vstupuje do hry kombinace několika faktorů - špičkové a komplikované technologie, nezkušenost techniků divadla s jejím ovládáním a spravováním, krátký čas na ozkoušení technologií v ostrém provozu a vyladění nastavení technologií pro konkrétní inscenace,“ uvedl mluvčí firmy Hochtief Michal Talián.

Generální ředitel Bosch Rexroth Dětřich Robenek připomněl, že jevištní technika v Plzni je prvním zařízením svého druhu v Česku a vyžaduje, aby lidé, kteří s ní jakkoliv nakládají,  fungovali jako tým. „A to se tam zpočátku nedělo,“ uvedl.

Naproti tomu technický náměstek divadla Jan Baxa zdůrazňuje, že dodavatel techniky měl povinnost personál divadla ovládající zařízení vyškolit. „Já tvrdím, a to je můj úhel pohledu uživatele, že obsluha byla dostatečně vyškolena na takovou úroveň, jakou vyžadoval dodavatel technologie, aby Divadlo J. K. Tyla mohlo technologii užívat,“ uvedl Jan Baxa.

Na to samé poukazuje i ředitel divadla Otava. „Naši programátoři postupovali vždy přesně podle toho, jak byli vyškoleni.“

Pozoruhodné přitom je, že generální ředitel Bosch Rexroth například tvrdí, že zrušit představení 5. prosince bylo zcela zbytečné. „Bylo to teatrální gesto,“ prohlásil Robenek.

Sdělil, že na zařízení se před představením objevila nicotná chyba typu spálené žárovky a technici jeho firmy lidem z divadla vysvětlili, jak v takovém případě postupovat. Robenek tvrdí, že si bohužel zaměstnanci divadla mezi sebou potřebné informace nepředali.

V divadle nebyly ohroženy žádné osoby, říká náměstek

Šéf divadla Martin Otava se odvolává na to, že systém tehdy hlásil chybu a zástupci divadla situaci s firmou konzultovali do poslední chvíle. „Kdybychom měli informace, jak chybu odstranit, tak bychom ji možná odstranit uměli,“ uvedl.

Otava řekl, že situaci se zástupce divadla pokoušel telefonicky vyřešit přímo s Robenkem. „Technologie ovládali dva naši nejlepší specialisti,“ zdůrazňoval Otava.

Zástupce Bosch Rexroth nicméně odmítl i další z tezí prezentovaných ředitelem divadla, že chod zařízení v plzeňském divadle narušuje kdosi nebo cosi v centrále v Německu.

Připustil, že je činnost systému v Plzni na dálku monitorována. „Je možné sledovat, co se děje v programu, a je to proto, abychom mohli v případě potřeby urychlit možnou nápravu nějaké chyby,“ sdělil Robenek. Ten také rozhodně vyloučil, že v divadle byly odpojeny bezpečnostní prvky bez vědomí zaměstnanců a že bylo ohroženo zdraví lidí.

I náměstek Šindelář připustil, že informace o vypnutí bezpečnostních prvků a značném riziku úrazů byla poněkud zavádějící. „Bezpečnostní systémy byly odpojeny v době, kdy bylo jasné, že se v divadle nikdo nepohybuje. Žádné osoby ohroženy nebyly,“ konstatoval Šindelář.