Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové depo MHD za miliardy má pro Plzeň zajistit soukromá firma

  9:42aktualizováno  9:42
Třicet let starý problém s nedostačujícím depem dopravních podniků v Plzni chce vedení města řešit pomocí takzvaného PPP projektu. Jeho princip spočívá v tom, že depo postaví soukromá firma, kterou pak město nechá zajišťovat údržbu vozů pro dopraváky.

Současné depo v Cukrovarské ulici už nevyhovuje. Plzeňský dopravní podnik potřebuje nutně nové zázemí | foto: Daniel Beran, MAFRA

Servisní provoz může vyrůst v areálu Škodovky, nebo v lokalitě bývalých kasáren v Zátiší. Tím by dopraváci získali náhradu za nynější depo v Cukrovarské ulici, které je určené pro údržbu trolejbusů a autobusů, ale už dávno nemá pro vozy místo.

Většina zastupitelů byla dosud pro vybudování depa v areálu Škodovky. To by výrazně hrálo do karet Škody Transportation, která má o zakázku zájem. Za vybudování depa a jeho údržbu bude ovšem nutné platit. Při posledním jednání zastupitelů se mluvilo o částce kolem 12 miliard korun.

Jasně proti jsou zřejmě pouze komunisté. "Považujeme za nešťastné, aby se dopravní podnik zbavil vlastní údržby," argumentoval zastupitel Václav Štekl (KSČM).

Finanční závazek na sedm volebních období

Opoziční TOP 09 doporučuje u nákladného projektu opatrnost a tvrdí, že není kam spěchat.

Zastupitelé už schválili, že dopravní podniky připraví podmínky výběrového řízení na firmu, která by depo vybudovala i provozovala. "V červnu věc znovu projedná zastupitelstvo a pokud bude souhlasit, pak se vyhlásí výběrové řízení. Rozhodování by přišlo na řadu na začátku příštího roku," vysvětloval náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák (ČSSD).

Zástupci TOP 09 upozorňují, že až z nabídek vyjde najevo, co je pro město výhodné. "Pokud se při porovnání ukáže, že město Plzeň by bylo schopno samo podobný projekt realizovat výhodněji, záměr nepodpoříme. Přece jenom jde o obrovský finanční závazek města na dobu sedmi volebních období," sdělil šéf kontrolního výboru zastupitelů Ondřej Ženíšek (TOP 09).

Ten připouští, že Plzni hrozí nepřiměřené zadlužení na téměř třicet let. Zdůrazňuje, že pokud by měl nové depo provozovat někdo jiný než dopravní podniky, bude nutné stanovit garance, aby případný krach investora a provozovatele neohrozil fungování veřejné dopravy.

Nový zaměstnavatel pro stovku dopraváků

Generální ředitel dopravních podniků Michal Kraus řekl, že pokud by údržbu měla zajišťovat jiná firma, musela by převzít zaměstnance i závazky z kolektivní smlouvy. To by se týkalo zhruba stovky dopraváků.

"Podmínek pro výběrové řízení by ale byla celá řada. Například minimální počet parkovacích stání pro trolejbusy a autobusy," konstatoval Kraus.

Náměstek primátora Petr Rund (ODS) připustil, že podstatnou otázkou při rozhodování o projektu je, zda si město dokáže vybudování depa zajistit jinak než přes soukromou společnost. "V každém případě by se to mělo vyřešit. Už to trvá moc dlouho," prohlásil Rund.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Trestní zákoník (ilustrační foto).
Slovák, který zneužíval děti, bude po šesti letech ve vězení vyhoštěn

Muž ze Slovenska, který je ve vězení za sexuální zločiny na vlastních dětech, bude po odpykání trestu vyhoštěn z České republiky. Rozhodl o tom plzeňský...  celý článek

Christopher Lamber odešel od úterního soudu s podmínkou. (17. 10. 2017)
Soud zmírnil trest řidiči, který ujížděl před policisty. Dostal podmínku

Krajský soud v Plzni snížil trest jednadvacetiletému muži z Německa, který v dubnu nezaplatil u čerpací stanice a ujížděl po dálnici D5 před policisty. Ve...  celý článek

(ilustrační snímek)
Policie obvinila z usmrcení řidiče, který srazil na přechodu dva chlapce

Policie obvinila z usmrcení z nedbalosti řidiče, který v červnu v Plzni srazil dvě děti. Sourozenci na následky zranění v nemocnici zemřeli. Muži hrozí až šest...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.