Hana Kubálková vyučuje němčinu na Střední odborné škole obchodu, užitého umění...

Hana Kubálková vyučuje němčinu na Střední odborné škole obchodu, užitého umění a designu v Plzni už téměř 25 let. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Němčinu učí už téměř čtvrt století, teď se stala nejlepší v republice

  • 2
Hana Kubálková učí už téměř čtvrt století. Na Střední odborné škole obchodu, užitého umění a designu v Plzni vyučuje německý a ruský jazyk. V červnu se stala vítězkou prestižní celonárodní soutěže o nejlepšího českého učitele němčiny v kategorii středních škol a gymnázií.

Oba jazyky Kubálkovou bavily už na škole, proto se je rozhodla studovat dál. Jako kantorka se neustále potýká s častým předsudkem - němčina připadá studentům těžká. Setkala se i s tím, že student přišel ze základní školy, kde se němčinu několik let učil, na střední chtěl však začít s jiným jazykem. „Němčina není těžší,“ říká Kubálková a dodává, že je jen třeba se na začátku naučit základní pravidla gramatiky. 

Je to jazyk jako každý jiný 

„Slova není možné klást za sebou tak, jak člověk chce. Je tam předem daná struktura,“ připouští Kubálková. Pokud si však člověk tyto základy osvojí, může komunikovat bez jakýchkoli problémů. „Němčina nejsou jen koncovky a členy. Je to opravdu jazyk jako každý jiný,“ opakuje kantorka. 

Největší zájem mezi studenty o němčinu pozorovala hned po roce 1989, pak se od ní začali trochu odvracet. Místo toho volili spíše módní španělštinu a francouzštinu, obory, které do té doby neměl kdo učit. Až na začátku devadesátých let totiž vycházeli z pedagogických škol francouzštináři a španělštináři.

„Řekla bych, že teď už se to zase zlepšuje. Měli jsme i rok, kdy jsme v prvním ročníku nemohli mít skupinu pokročilých, všichni ze základních škol přicházeli s angličtinou. Od září už ji zase mít budeme,“ pochvaluje si Hana Kubálková.

Na škole je na čtyři stovky studentů, které se němčinu učí. A to jako první jazyk, druhý, ale i třetí. 

Podle Kubálkové je němčina jednoznačně perspektivní jazyk. „A to jak z hlediska zaměstnavatelů, tak třeba z hlediska stipendijních programů. Německo i Rakousko jsou bohaté státy, nabízí poměrně hodně stipendijních míst,“ upozorňuje Kubálková. „Navíc jsou to naši nejvýznamnější sousedé. Řada studentů si neuvědomuje, že těch, kteří se domluví německy, bude potřeba výrazně víc než těch, kteří se domluví jinými jazyky,“ říká pedagožka. 

Kubálková v soutěži uspěla s dlouhodobým vzdělávacím projektem „Heraus mit der Sprache!“ (Sem s řečí!). Ten kromě vlastní výuky jazyka posiluje také kulturní a sociální vazby, žáci mohou v jeho rámci uskutečnit praxi v německých společnostech a úzce spolupracovat s pestrou paletou partnerských škol. 

„Výuka němčiny je komplexní činnost, která klade důraz na mezinárodní kontakty, na praxe, pobyty, poznávací programy, společné vzdělávací projekty s německými žáky,“ vysvětluje Kubálková. 

Nerudovka nejvíce spolupracuje s partnerskou Karl Folkmar Stoy Schule v durynské Jeně, partnery má ale i v bavorském Řezně, švýcarském Winterthuru či ve Vídni.