Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Bauera (ČSSD) nemá příliš silnic nižších tříd v kraji naději na kompletní opravu.
"Když nám kladete otázky na financování silnic, tak většinou zapomínáte, že je hospodářská krize," zdůvodňuje Bauer nedostatek peněz.
Mezi nejrozbitější silnice v regionu patří "tankodrom", který začíná na konci Plzně u Zábělé a končí před Dýšinou. Nejsou tu sice hluboké výmoly, ale cesta je plná hrbolů. Ty tady zůstaly po frézování vozovky.
Při průjezdu vyšší rychlostí okolo 60 kilometrů za hodinu se tlumiče pořádně zapotí. Tato cesta přitom slouží pro obyvatele Dýšiny jako často využívaná spojka do Plzně, kam řada z nich denně dojíždí do zaměstnání a na nákupy.
"Jako obec jsme se přidávali k některým občanům, kteří už si na stav příjezdové silnice z Plzně do Dýšiny stěžovali u kralovické správy silnic. Bylo nám řečeno, že na severním Plzeňsku existují silnice, které jsou na tom ještě daleko hůř," říká starosta Dýšiny Jaroslav Štilip.
Zastupitelé letos docílili alespoň toho, že se opravila nejvíce poškozená část při samotném příjezdu do obce. Ještě na jaře byla plná děr a nebezpečné kličkování aut v protisměru tady nebylo výjimkou. "S důkladnou rekonstrukcí silnice se v příštích dvou letech nedá počítat," oznamuje s lítostí starosta Štilip.
Vyslověně nebezpečná je kvůli výmolům silnice ze Žinkov do Radkovic. Jet se tudy dá maximálně třicítkou.
"Kraj nám každý rok přispěje na opravy silnic tolik, aby byly kritické úseky alespoň sjízdné
a vydržely tak nejméně do příští zimy," vysvětluje finanční nouzi při opravě vedlejších tahů ředitelka Správy a údržby silnic Plzeň-jih Jaromíra Škublová.
"Po zimě tyto silnice opravujeme, ale během roku je řidiči opět zničí. Po vozovkách třetích tříd nám jezdí i šoféři nákladních aut, které sem posílají jejich navigační systémy," stěžuje si Škublová.
Silničáři mluví o začarovaném kruhu
Takzvané trojky nemají tak kvalitní povrch, aby zvládly náročný provoz. Často musí navíc sloužit jako objízdné trasy silnic vyšších tříd, jejichž rekonstrukce mají vyšší prioritu. Silničáři proto mluví o začarovaném kruhu, za který platí nejvyšší daň právě vesnické spojky.
Lépe jsou na tom řidiči projíždějící Malesicemi do Chotíkova. Silnice, která byla ještě nedávno téměř neprůjezdná, se letos spravovala už třikrát a příští rok by se měla dočkat kompletní rekonstrukce. "Do konce letošního roku by mělo být připraveno stavební povolení a opravu navrhneme mezi priority kraje k financování," tvrdí ředitelka kralovické Správy a údržby silnic Jana Kašparová.