Tuny betonu, kilometry kabelů. Podívejte se, jak se staví tunel u Plzně

  9:08
V polovině listopadu projede jižním tubusem budovaného železničního tunelu u Plzně první vlak. Technici v něm v průběhu května začnou upevňovat první metry kolejnic. Podívejte se, jak práce na nejdelším železničním tunelu v České republice pokračují.

Ze silničního mostu u Kyšic to vypadá, že po kolejích položených od Ejpovic může do nejdelšího železničního tunelu v republice přijet první vlak.

U nově vybudované trati mezi betonovými stěnami už stojí návěstidla, stavbaři ve čtvrtek osazovali poslední betonové díly do stěny, která mezi Ejpovicemi a vjezdem do tunelu u Kyšic lemuje trať zapuštěnou několik metrů pod úrovní okolního terénu.

„Hlavní rozdíl mezi tratí před tunelem a uvnitř tunelu je v uložení kolejové dráhy. Zatímco v zářezu před tunelem je kolejiště v klasickém stěrkovém loži, jak je lidé znají z tratí, uvnitř bude takzvaná pevná jízdní dráha. To znamená, že kolejnice jsou upevněné ve speciálních panelech,“ vysvětluje Petr Hybský ze společnosti Metrostav.

Jak se staví tunel

V moderních železničních tunelech se tento způsob upevnění kolejí používá velmi často i kvůli případnému zásahu záchranářů. Z dostupné projektové dokumentace o výstavbě tunelů vyplývá, že záchranářská vozidla mohou bez problémů po betonu v tunelu jet. Po klasickém kolejišti se štěrkem a pražci je jízda velice složitá.

U kyšického vjezdového tunelového portálu je v těchto dnech hodně rušno. Stavbaři očišťují místy až 20 metrů vysoké boční stěny a usazují na ně definitivní obložení. To uvidí cestující z vlaku.

Konečnou podobu už mají i oba dobetonované tunelové portály na kyšické straně. Jsou vytažené ještě několik metrů směrem k Ejpovicím, z dálky vypadají, jako kdyby byly šikmo seříznuté.

„Prostor mezi oběma tubusy bude obložený gabionovými koši, do kterých budou naskládané kameny. Horní část portálu nad oběma tubusy bude zatravněná,“ říká Petr Hybský.

Na plzeňské straně tunelu stavbaři právě budují bednicí konstrukci pro portály. Tady ještě nezačala pokládka kolejí od tunelu směrem k současné železniční trati na Plzeň.

Do severního tubusu, jehož ražba skončila loni v říjnu, stále vjíždějí z kyšické strany domíchávače plné betonu. Ven ale vyjíždějí na plzeňské straně. „Dokončuje se betonáž chodníků uvnitř tubusu, ve kterých jsou zároveň kabelovody,“ vysvětluje Hybský ještě před tím, než jsme vjeli do tunelu.

Jeden z domíchávačů jel za námi. Dojel až do půlky více než čtyřkilometrového tunelu, tam zastavil. Parta asi osmi mužů v přílbách a reflexních vestách na nic nečekala. První chytil vypouštěcí koryto, další vzali lopaty, hladící prkna a další nástroje potřebné při betonování. Muž u koryta směřoval betonovou směs na pravou stranu tubusu do bednění, na jehož dně už byly položené chráničky kabelovodů.

Každých 25 metrů je v budoucím chodníku usazená přes půl metru vysoká konstrukce připomínající kvádr s několika kruhovitými otvory po stranách. Je to forma kontrolní šachty kabelovodu. Jakmile beton zatvrdne, dělníci dřevěnou konstrukci vyndají.

Po protažení kabelů bude šachta překrytá speciálním poklopem. Za necelou čtvrt hodinu je osm kubických metrů betonu z domíchávače uvnitř bednění. Dělníci hustou hmotu vibrují a rovnají, dokud povrch není úplně hladký.

Na levé straně tubusu zatím další parta spojuje trubky budoucího suchovodu. I ten vede v každém z tunelů na dně chodníku. V případě požáru se suchovod automaticky naplní vodou a hasiči hned po příjezdu mohou začít hasit a zdolávat oheň.

Tuny trhaviny rozporcovaly skálu (26. října 2015)

27. října 2015

Ačkoli se to nezdá, vnitřek tunelového tubusu je osvětlený pracovními barevnými zářivkami. Kromě běžného bílého světla je na stěnách každých sto metrů zelená, a je tam i osm fialových. Ty jsou jen v místech propojovacích chodeb mezi severním a jižním tubusem.

Kromě toho, že umožní průchod v případě nehody z jednoho tubusu do druhého při evakuaci lidí, budou v nich ukryté například trafostanice a některé z technologií nezbytných pro fungování tunelu. Někde už jsou uvnitř průchodů osazené protipožární dveře, z tubusu do chodeb budou navíc ještě speciální tlakové dveře.

Ražba jižního tubusu začala v únoru 2015, razicí stroj se po 4,1 kilometrech v podzemí objevil na plzeňské straně tunelu v červnu 2016.

Severní tubus začal stroj pokřtěný Viktorie razit na konci září 2016, dílo dokončil loni v polovině října.

Se zahájením zkušebního provozu v tunelu se počítá na přelomu listopadu a prosince letošního roku. Jízda mezi Plzní a Rokycany bude kratší asi o šest kilometrů a až o deset minut rychlejší než nyní.

Viktorie prorazila nejdelší železniční tunel (7. října 2017)

7. října 2017

Autor:
  • Nejčtenější

V 92 letech zemřela Anna Váchalová, jako dítěti jí matka uřízla obě ruce

26. března 2024  17:21

I přes hendikep, kdy jí matka ještě jako malé holčičce uřízla obě ruce v zápěstí, se Anna Váchalová...

Tři učitelky ze školky na Plzeňsku okusily HHC. Po práci skončily v nemocnici

23. března 2024  11:50

Policisté se od pátečního večera zabývají intoxikací tří učitelek mateřské školy v Holýšově na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm let za mřížemi, navrhuje žalobce Berbrovi. Vyšší trest pro Rogoze?

26. března 2024  11:53,  aktualizováno  12:25

Státní zástupce Jan Scholle navrhuje pro Romana Berbra, hlavního obžalovaného v kauze údajné...

Na přechodu v Plzni srazil autobus staršího muže, ten na místě zemřel

25. března 2024  8:42

Tragická nehoda se stala v pondělí ráno na Karlovarské třídě poblíž zastávky U Družby v Plzni....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škola podala trestní oznámení na učitelku, nechala si peníze vybrané na výlety

21. března 2024  9:28

Trestní oznámení na učitelku podala v uplynulých dnech Střední průmyslová škola dopravní v Plzni....

Odborníci z plzeňské univerzity vyrobili past na obávanou sršeň asijskou

28. března 2024

Západočeská univerzita v Plzni (ZČU) společně s partnery vyrobila první testovací sérii pastí pro...

Plzeň chce postavit rampu pro vozíčkáře a seniory do vod Kamenného rybníka

28. března 2024  8:58

Rampu pro snazší vstup do vody se chystá zřídit Správa veřejného statku Plzně na břehu Kamenného...

PlaneStation musí opustit letiště Líně, potvrdil soud. Firma se chce bránit

27. března 2024  11:46,  aktualizováno  12:58

Odvolací soud ve středu projednal spor armády a společnosti PlaneStation kvůli pronájmu letiště v...

Při havárii skončilo jedno z aut na střeše, policisté o Velikonocích obsadí silnice

27. března 2024  10:50

Ve středu kolem sedmé hodiny ráno se na hlavním tahu z Plzně do Německa srazila u Holýšova dvě...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...