Loni začátkem září zemřel mladý řidič na silnici mezi Radčicemi a Malesicemi. Při předjíždění otočil auto na střechu.

Loni začátkem září zemřel mladý řidič na silnici mezi Radčicemi a Malesicemi. Při předjíždění otočil auto na střechu. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Loni se na silnicích kraje umíralo nejméně, pomohly i úpravy značení

  • 0
V roce 2014 zemřelo na silnicích Plzeňského kraje 40 lidí, což je nejméně v historii. Počty obětí autonehod v kraji prakticky stále klesají už 15 let. Výjimkou byly jen roky 2003, 2007 a 2012. Podle policistů přispívají k vyšší bezpečnosti modernější automobily a úpravy kritických úseků komunikací.

Oficiální údaje o počtu mrtvých na silnicích v kraji zatím nejsou k dispozici. Z údajů které dopravní policie zveřejňuje ale MF DNES dopočítala, že loni zemřelo v regionu 40 lidí, což je o tři méně než v roce 2013.

Poslední 40. obětí byl loni 34letý muž, který 30. prosince u Nýřan na Plzeňsku narazil s autem na náledí do stromu.  

V posledních 15 letech počty obětí na silnicích v kraji neustále klesají, výjimkou jsou jen roky 2003, 2007 a 2012. Po přepočtech podle obyvatel a dalších sledovaných kriterií vychází Plzeňský kraj jako druhý s nejbezpečnějším provozem v ČR.

Podle šéfa krajské dopravní policie Vladimíra Tomana se na snižování počtu nehod podílí bezpečnější automobily i úpravy kritických úseků silnic. 

„Bezpečnostní prvky v novějších autech zvyšují naději, že i při větší nehodě osádka vyvázne v uvozovkách jen se zraněními. Jenže ani nejmodernější technika není všemocná, když selže člověk za volantem nebo řidítky,“ říká policista.

Mezi nejtragičtější havárie patřila červnová jízda opilého Jiřího Pittnera, který u Kdyně na Domažlicku srazil dva cyklisty. Jedenasedmdesátiletý muž ani jeho 41letá dcera nehodu nepřežili. Pittnera za nehodu poslal soud na pět let do vězení. Má osmiletý zákaz řízení a pozůstalým musí zaplatit třímilionové odškodné.

Zcela zbytečně zemřela v říjnu na silnici mezi Plzní a Třemošnou 19letá dívka. Podle prvotních svědectví údajně šla v noci prostředkem frekventované mezinárodní silnice a srazilo ji auto. Podle jedné z verzí dokonce skočila těsně před něj.

Policisté se správci komunikací průběžně projednávají, jak upravovat riziková místa na silnicích regionu. Například ostrá zatáčka mezi Kokšínem a Dehtínem na silnici z Plzně na Klatovy byla ještě v první polovině minulého desetiletí místem tragických nehod. Od té doby, co zatáčku lemuje značení s červenými šipkami, tu řidiči podvědomě zpomalují, a další oběti nepřibývají.

„Snažíme se domlouvat i se správci komunikací nižších tříd, aby všechny opravované úseky silnic lemovaly patníky a na vozovce byly vodící čáry. Za mlhy nebo zhoršené viditelnosti je vodící čára u krajnice důležitým pomocníkem pro řidiče,“ vysvětluje policista Vladimír Toman.

Kromě neustálého hlídání, zda řidiči nejsou pod vlivem alkoholu nebo drog, se chtějí policisté v letošním roce více věnovat i motorkářům. Řada z nich není podle poznatků policie dostatečně vyježděná, přesto si pořizují stále silnější a rychlejší stroje. Netýká se to ale jen mladých, ale jak ukazují nehody loňského roku, také motocyklistů, kteří už oslavili i padesátiny.