Nehoda se stala 29. dubna po desáté hodině večer ve Studentské ulici na Košutce, nedaleko hasičské stanice.
Dvaatřicetiletý řidič vyjel ze silnice a sjel do sedm metrů hlubokého výkopu. Přitom prorazil hrazení. Dvě trubky se mu zapíchly do levé části hrudníku a řidič zůstal doslova přišpendlený k sedačce.
Jako první mu přijeli na pomoc hasiči, posléze dorazila záchranná služba. Jak upozornil deník Právo, kromě řidiče a zdravotní sestry zasahoval i lékař Bronislav Dvořák.
Zkušený zdravotník, který stál u zrodu letecké záchranné služby v Líních u Plzně, dále absolvoval čtyři mise v Afghánistánu, z toho jednou v české polní nemocnici, a s řadou poranění podobné povahy se tedy několikrát setkal, při prvotním pohledu na muže v autě s tyčemi zabořenými v hrudi řekl: „Ten je mrtvý, to nemohl přežít.“
Když ale hasiči s pomocí hydraulických nástrojů ještě uvnitř vozu trubky odstřihli, aby šoféra dostali ven, začal zraněný hýbat rukama.
„Slezl jsem za ním dolů. Ošetřovat ho v té díře bylo ale nereálné. Pacient potřeboval intenzivní péči. Řekl jsem proto hasičům, ať ho co nejrychleji vynesou ven,“ vzpomíná Dvořák.
Jak řekl, tak se stalo. Na nosítkách a po nastavovaných žebřících muže vytáhli. Podle Dvořáka to musela být pro hasiče celkem fuška, protože muž vážil odhadem kolem 120 kilogramů. Do předání záchranářům uběhlo zhruba 15 minut.
Řidič byl sice v kritickém stavu, ale při vědomí, a s týmem lidí, kteří ho zachraňovali, začal dokonce mluvit.
„Omlouval se, že nás zaměstnal. V nemocnici později říkal, že za volantem usnul,“ naznačil příčinu kolize lékař.
I když nebylo jasné, zda trubky o průměru pět centimetrů nezasáhly důležité orgány, bylo nutné jednat rychle a pacienta zabezpečit tak, aby v nemocnici s ním měli co nejméně práce a mohl jít rovnou na operační sál.
„V tu chvíli vám nikdo neporadí, co máte dělat. Musíte sám zvolit postup. Jako ve válce - rychle pacientovi zajistit životní funkce a pryč. Nejprve jsme ho uspali, zaintubovali a napojili na řízené dýchaní. Už podle hodnot tlaku krve a celkového vyšetření jsme se domnívali, že srdce ani hlavní tepna zasaženy nebyly,“ vzpomíná lékař na kolektivní práci v sanitce.
Tehdy nabyl přesvědčení, že řidič závažné poranění přežije. Po zhruba pěti minutách péče v sanitce ho převezli k okamžité operaci do fakultní nemocnice na Lochotíně.
„Oceňuji vysoce profesionální zásah našich záchranářů u vážné a těžce přístupné dopravní nehody. Jejich perfektně a rychle odvedená práce vysoce zvýšila šance na přežití zraněného,“ vyjádřil se k výjezdu ředitel Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje Pavel Hrdlička.
Profesionální přístup lékaře záchranné služby ocenil také chirurg, který zraněného řidiče operoval. „ Do deseti minut po příjezdu sanitky jsme mohli na pacientovi začít pracovat. Nebylo na co čekat,“ řekl Právu lékař Jarmil Šafránek.
Jako ve válce - zajistit životní funkce a pryč
Operace byla úspěšná. Už třetí den pobytu v nemocnici byl šofér z JIP přeložen na standardní pokoj. Dvořák věří, že muž má z 80 procent vyhráno. Čeká ho ale dlouhé léčení.
S tak vážným poraněním hrudníku se za svoji dosavadní lékařskou praxi ještě nesetkal.
„Aby měl někdo v hrudníku zapíchnuté dvě tyče najednou, je svým způsobem raritou,“ přiznává devětapadesátiletý lékař. Zažil jen dva podobné případy, a to když se řidiči při nehodě zapíchla svodidla do dutiny břišní. Podruhé to byla motorová pila v břiše.
Devastujících zranění přitom viděl během misí v Afghánistánu hodně. Proto ho nehoda v Plzni nijak nezaskočila.
„Moc velké rozdíly mezi zraněními z bojů a tím, s čím se setkávám jako záchranář v západních Čechách, nejsou. Pokud bych měl srovnat například amputovanou nohu při nehodě nebo utrženou nohu minou, je to podobné, následek je stejný. Navíc postupy při ošetřování ve střední Evropě a v polní nemocnici jsou stejné, vybavení je vlastně totožné. Stejné léky, stejné přístroje,“ uzavřel Dvořák.
Vůz spadl do hlubokého výkopu (30. 4. 2021)
30. dubna 2021 |