Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Zima bude drahá pro silničáře i řidiče, kterým štěrk propíchl pneumatiky

  • 4
Údržba silnic v Plzeňském kraji stála v lednu o 25 milionů korun víc než ve stejném měsíci loňského roku. Silné mrazy na vozovkách napáchaly více škod. Dráž vyjde zima také řidiče, kterým ostrý štěrk propíchal pneumatiky nebo poškodil čelní sklo.

„Jen letos v lednu stála údržba krajských silnic 65 milionů korun. To je o 25 milionů víc než v prvním kalendářním měsíci let 2015 a 2014. Na zimní údržbu každoročně plánujeme 195 až 200 milionů korun,“ uvedl šéf Správy a údržby silnic Plzeňského kraje (SÚSPK) Pavel Panuška.

První týdny letošního roku přinesly sníh i do Plzně a vydržel tu zhruba tři týdny. Nejméně dvakrát region zasáhla silná ledovka, staly se desítky nehod, které se však obešly bez vážných zranění. Auta nejčastěji končila v příkopech.

V polovině ledna kvůli počasí policie poprvé po mnoha letech na několik hodin úplně uzavřela hlavní silnice z Plzně na Karlovy Vary a Most. Silný vítr při sněžení vytvářel takzvanou bílou tmu, pár desítek sekund po průjezdu sypačů silnice opět mizely pod sněhem (psali jsme zde).

„Zásoby soli i inertních materiálů pro posyp máme dostatečné, doplňujeme je průběžně. Zatím není potřeba žádat našeho zřizovatele o další peníze na údržbu. Kolik nás stála letošní zimní sezona bude jasné až na konci března. Už teď víme, že opravy silnic budou náročnější než v předchozích letech, “ řekl Panuška.

Když totiž na přelomu ledna a února polevily silné mrazy, na silnicích se to hned projevilo. Začaly se v nich objevovat výmoly a díry.

Jak rychle dokáže mráz roztrhat povrch silnice se přesvědčili šoféři v Kyšicích. Během čtyř dnů se tam vytvořil výtluk přes půlku jízdního pruhu. V následujících dnech se jen o kousek dál objevila další podobná díra.

Po pár dnech silničáři vozovku vyspravili speciální asfaltovou směsí použitelnou i v zimě. „Větší oprava komunikace k přivaděči skončila loni asi 200metrů před křižovatkou. Zbývající část je v takovém stavu, že bude potřebovat pořádnou opravu,“ potvrdil kyšický starosta Hynek Sladký. V Kyšicích by se na tom podle dohody měly podílet i firmy, které tam budují železniční tunel.

S problémy se potýkali také řidiči na Šumavě. Zavinil je štěrk s příliš ostrými hranami, kterým silničáři sypali vozovky v ochranných pásmech národního parku, kde se nesmí solit.

Podle Petra Otáska z ředitelství SÚSPK se letos na Šumavě používá drť stejné velikosti jako jindy, ale je z jiného lomu a od jiného dodavatele.

2. února 2017

„Hodně lidí už psalo a volalo, že si o kaménky z posypu propíchli pneumatiky, mají poškozený lak nebo čelní skla. Jsme pojištění, ale pro řešení potřebujeme zprávu od policie“ podotkl Otásek.

Podle mluvčí klatovské policie Dany Ladmanové je však dosud nahlášený jen jediný případ pneumatiky poškozené od štěrku.

Silničáři za měsíc začnou sepisovat poškození silnic a plánovat opravy. Letos budou mnohé krajské silnice druhých a třetích tříd v horším stavu než po minulých zimách.

„Jedním z důvodů je i promrzání země do větší hloubky. Pokud je pod silnicemi jílovité podloží, mrazy mohou způsobit na povrchu boule, roztržení a rozpad vozovky,“ uvedl Pavel Panuška.