Hlavní vlakové nádraží v Plzni.

Hlavní vlakové nádraží v Plzni. | foto: TEST MF DNES

Nádraží čeká rekonstrukce za miliardu. Secesní půvab budově zůstane

  • 0
Hlavní vlakové nádraží v Plzni zařadila Správa železniční dopravní cesty mezi deset, které chce co nejdříve opravit. Přes sto let stará památkově chráněná budova má zůstat stavební dominantou a přitom má splňovat evropské parametry současného cestování.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) budovu nádraží převzala od Českých drah letos v červenci. „České dráhy už část oprav udělaly, zejména interiér vstupní haly. Je v ní vyměněná i dlažba. Správa železniční dopravní cesty ale plánuje celkovou rekonstrukci budovy. Musíme připravit projekt, který zachová všechny historické prvky,“ řekl Pavel Tesař z tiskového odboru SŽDC.

Generální ředitel SŽDC Pavel Surý řekl, že do konce roku by chtěl tohle téma probrat se zástupci kraje i města Plzně.

Surý by uvítal, kdyby Plzeňský kraj, město i SŽDC uzavřely memorandum, které vymezí společné záměry. „Se současným vedením hejtmanství jsme se o tom v minulých letech až tak moc nebavili,“ řekl Surý ČTK.

Rekonstrukce by podle prvních odhadů mohla stát až miliardu korun. Pokud nenastanou problémy, v roce 2020 by nádražní budova mohla kompletně zářit novotou.

Náměstek plzeňského primátora pro oblast dopravy Petr Náhlík zamýšlenou opravu vítá. Připomněl, že na volných plochách v nádražním areálu podél zdi se Šumavskou ulicí je plánované menší autobusové nádraží pro meziměstské linky, točna trolejbusů a také parkovací dům.

Ten by měl vyrůst za současnou zdí v rohu Šumavské a Wenzigovy ulice v místech, kde je teď zázemí pro stavbaře upravující nádražní kolejiště. „Parkovací dům by zároveň měl sloužit k odhlučnění obytného domu, který je napříč přes křižovatku,“ vysvětlil Náhlík.

Pavel Čížek, který by měl mít podle uzavřené koaliční dohody na hejtmanství na starosti dopravu, se domnívá, že kraj by měl mít zájem, aby část meziměstských autobusů končila a začínala přímo u vlakového nádraží.

„Cílem je, aby veřejná doprava byla pro lidi co nejméně bariérová, aby přestupy pro ně byly co nejjednodušší,“ soudí Pavel Čížek.

Výstavba nového autobusového nádraží je závislá na získání evropských dotací. Podle Petra Náhlíka po dokončení autobusového terminálu přijde město o zvláštnost, kdy vlakové a autobusové nádraží jsou od sebe vzdálené tři kilometry.

Opravený vestibul nádraží

Projektanti se při kreslení autobusového terminálu - a s ním spojené nové budovy - museli vypořádat s požadavky památkářů, že nová stavba na sebe nesmí přitahovat přílišnou pozornost. To aby dominantními zůstaly hlavní nádražní budova a blízký okresní soud.

Ve dvoupodlažní prosklené budově by měl být centrální dispečink a výdejní místo Plzeňské karty. „Zároveň by tam mělo fungovat informační centrum, které v areálu nádraží není na příliš viditelném místě,“ řekl náměstek Náhlík.

Podle jeho slov by bylo ideální, kdyby na nový autobusový terminál začaly najíždět autobusy ve stejné době, kdy stavbaři pustí dopravu pod zrekonstruované železniční podjezdy na Mikulášské třídě před nádražím. Práce na nich začnou na jaře příštího roku a budou podle technologů trvat dva roky (psali jsme zde).