Úmysl vyhlásit tendr na budějovickou a chebskou trať zveřejnil hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy Milan Chovanec (ČSSD) nedávno. V listopadu to úředníci kraje oficiálně oznámí Českým drahám. "Bude se soutěžit o provozování tratí Plzeň - Horažďovice a Plzeň - Planá," upřesňuje Chovanec. Tendr, který se tak týká čtvrtiny regionálních tratí, proběhne příští rok.
"Budějovickou a chebskou trať jsme vybrali kvůli Plzeňské lince Kozolupy - Blovice. Ročně nás stojí až pět milionů korun," vysvětluje vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jaroslav Vejprava.
Krajský úřad chtěl soukromého dopravce už jednou
S plánem umožnit na dráze konkurenční prostředí, ze kterého by postupně měl těžit především cestující, přišlo vedení Plzeňského kraje již před dvěma lety za předchozí hejtmanky Milady Emmerové.
Tehdejší soutěž se týkala tratí z Plzně do Domažlic a Blatna a z Nýřan do Heřmanovy Hutě - tedy těch, které nejsou elektrifikované. "Rozsahem šlo o zhruba šestinu tratí v kraji," upřesnil Vejprava. Těsně před otevřením obálek od čtyř dopravců ale kraj soutěž zrušil.
Podle Chovance nemá smysl vypisovat tendr na všechny regionální tratě. Šanci vyhrát by totiž měly jen České dráhy a nikdo jiný by se nepřihlásil.