Ve spodní části Americké třídy je při rekonstrukci mostu provoz minimální. Ilustrační foto

Ve spodní části Americké třídy je při rekonstrukci mostu provoz minimální. Ilustrační foto | foto: Jaroslav Nedvěd, MF DNES

Americkou třídu v Plzni lze zklidnit, dokládá dopravní průzkum

  • 5
Po průzkumu, který před lety sledoval dopady roční rekonstrukce horní části Americké třídy v Plzni, dokazují i výsledky další analýzy, že tam jde osobní dopravu omezit. A to bez toho, aby to na jiných místech v centru města vyvolalo problémy.

Naopak je zřejmé, že zklidnění Americké třídy výrazně prospívá veřejné dopravě, pro kterou je trasa mezi křižovatkou U Práce a Sirkovou ulicí problematická a trolejbusy a autobusy na ní často nabírají zpoždění.

Nové výsledky dopravního průzkumu mají sloužit jako podklad pro rozhodnutí zastupitelů, zda osobní automobilovou dopravu na Americké třídě omezí, až se na jaře most otevře.

Pokud zastupitelé neodsunou rozhodnutí kvůli obavám, že by někoho rozčílili před komunálními volbami, pak budou začátkem příštího roku ve hře zřejmě tři varianty: ponechat Americkou třídu opět plně průjezdnou; nechat pro osobní automobily uzavřený Wilsonův most, který by sloužil dál jen veřejné dopravě a chodcům; uzavřít pro osobní automobily Americkou třídu v úseku mezi Škroupovou a Prokopovou ulicí.

Zklidnění provozu v centru by nejvíce pomohla třetí varianta. O té mohla radnice rozhodnout už po rekonstrukci horní části třídy v letech 2008 a 2009. Většina zastupitelů to však odmítla a popřela tak sliby vedení města, že se Americká zklidní.

Dopravní specialista správy veřejného statku Ondřej Vohradský řekl, že uzavření Wilsonova mostu v zásadě nezpůsobilo v centru žádné dopravní komplikace. "Zhruba třetina aut, která po Wilsonově mostě jezdila, se přesunula na most Milénia, třetina na silniční průtah Tyršovou ulicí. Zbytek se rozptýlil po jiných komunikacích," vysvětlil Vohradský.

Odborníci po dobu rekonstrukce mostu sledovali nejpozorněji situaci na křižovatce U Jána. "Někdy se objevily drobnější komplikace před mostem, pokud tam odbočovala auta doleva k náměstí. Jinak křižovatka U Jána pracovala dobře," uvedl Vohradský.

Uvedl, že zvýšený provoz v ulici U trati a na mostě Milénia se v podstatě nijak viditelně neprojevil. Prakticky žádný vliv neměla rekonstrukce Wilsonova mostu na provoz na Klatovské třídě.

Provoz na Americké poklesl

Ve spodní části Americké třídy je při rekonstrukci mostu provoz minimální a v horní části klesl téměř o pětinu. "Ubylo tam 17 procent aut, což je zhruba 1 500 vozidel denně. V úseku mezi Mrakodrapem a křižovatkou U Práce se v důsledku toho zlepšil provoz veřejné dopravy a ubylo zdržení," sdělil Vohradský.

Pro celkové zklidnění provozu v centru Plzně by mělo podle specialisty větší přínos omezení dopravy v úseku Americké třídy nad Mrakodrapem. "To by se zároveň o trochu víc projevilo na intenzitě Klatovské třídy," prohlásil.

Náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák (ČSSD) řekl, že až se bude rozhodovat o budoucím provozu na Americké třídě, dá na doporučení odborníků. Ti jsou pro zklidnění dlouhodobě.

"Pro veřejnou dopravu je nějaké zklidnění zapotřebí. Dochází tam ke zpožděním v průměru o šest minut, což má nepříznivé dopady. Takže budu preferovat jednu z variant omezení provozu na Americké třídě," konstatoval Šimák.

Náměstek primátora Petr Rund (ODS) už v letech 2008 a 2009 prosazoval omezení automobilové dopravy mezi Mrakodrapem a Škroupovou ulicí. "Svůj názor neměním. Myslím, že by to tak bylo dobře," uvedl. Rund upozorňuje, že na automobilovém provozu není závislý život Americké třídy ani existence obchodů na ní. Řidiči totiž trasu využívají v podstatě jen k průjezdu centrem.