Proč mezi vyřazená velká dopravní letadla nebo stíhačky usadili Tarantíkovi část větroně? Karel Tarantík říká, že chtějí oprášit vzpomínky na své první lety někdejším pilotům.
„Hodně starších pánů mi vyprávělo, jak začínali a létali v různých aeroklubech právě na tomto typu kluzáku. Pro mě je potěšením, když s nimi mohu od pondělí ke kabině přijít a říct jim: Prosím, sedněte si a vzpomínejte,“ řekl Karel Tarantík.
Kabinu kluzáku LF 109 Pionýr rozřezanou na kusy objevil kamarád sběratelů ve šrotu na Berounsku. Kusy naložil, odvezl Tarantíkovým a nedávno konstrukci z původních trubek zase svařil dohromady.
Když sehnali i překryt dvoumístné kabiny, podle fotografií vše zkompletovali, Tarantík starší vytvořil kopii štítu s budíky pro pilota a novinku vytáhli mezi ostatní exponáty.
Nový kus v leteckém muzeu |
A nemusí být poslední. V depozitáři mají trup a jedno křídlo ještě dalšího větroně, ale německé výroby. Z databáze aeroklubů vyplývá, že v republice zůstalo už jen pár letuschopných kluzáků označovaných jako Pionýr.
Ze stránek aeroklubu Brno-Medlánky vyplývá, že tento typ kluzáku byl vyvinut v roce 1950 a umožnil bezpečný vyšší stupeň výcviku.
Celkem bylo vyrobeno 455 kusů. Pionýr byl stabilní a od nezkušených pilotů si nechal mnoho líbit, podle dnešních názorů na výcvik až příliš.