Legendární vlak přijel do Plzně, kdysi sloužil jako čalounická dílna

  16:10aktualizováno  16:10
Československý motorový vlak známý pod přezdívkou Stříbrný šíp přijel dnes poprvé po rozsáhlé renovaci na plzeňské hlavní vlakové nádraží. Bude jezdit při mimořádných příležitostech.

Obchodní ředitel Českých drah Jiří Ješeta řekl, že vlak je jediným vozem tohoto typu.

„Po válce byl šedesát let odstaven, nebyl provozován. V roce 2016 se ho po mnohaleté renovaci podařilo uvést do provozuschopného stavu a je možné s ním jezdit jako s vlakem pro mimořádné příležitosti,“ uvedl Ješeta o stroji v červeno-stříbrném provedení.

Historie Stříbrného šípu s označením M260.001 je pohnutá, 17. února 1939 úspěšně vykonal nezbytné technicko-policejní zkoušky na trati mezi Prahou a Kolínem.

Den před obsazením Československa fašistickými vojsky, 14. března 1939, jej tehdejší Československé dráhy oficiálně představily při prezentační jízdě z Prahy do Pardubic.

Stříbrný šíp v Plzni

„O den později začala okupace. Válka mu nepřála, nebyla nafta, takže se vlak nepoužíval. Od roku 1948 do roku 1953 byl nasazovaný do běžného provozu. Pak byl pro poruchu odstavený v Šumperku, kde sloužil jako čalounická dílna. Až v roce 2011 se podařilo sehnat dostatek peněz, aby mohl být zrenovovaný,“ vysvětlil Jiří Ješeta.

Tehdy při zkušební jízdě vlak dosáhl rychlosti 130 kilometrů v hodině. Dnes má povolení jezdit na běžných tratích pomaleji.

„Vůz má řadu unikátních řešení. Například jiný vůz neměl bubnové brzdy, takže při schvalování k provozu po renovaci bylo zapotřebí získat nějaké výjimky. V současné době má maximální povolenou rychlost 100 kilometrů v hodině, na zkušebním okruhu, kde by nebrzdil, má povoleno až 120 kilometrů v hodině,“ sdělil Ješeta.

Strojvedoucí Jan Konopík si po příjezdu do Plzně pochvaloval výborný výhled z řídicího stanoviště Stříbrného šípu. „Řídí se podobně jako současná vozidla. Je zrestaurovaný, ale také je v něm namontovaný moderní řídicí systém,“ řekl strojvedoucí.

Zatímco v moderních lokomotivách má strojvedoucí před sebou panel s displeji a tlačítky, tady se orientuje podle svítících kontrolek a rafiček na klasických budících. Stroj ovládá pomocí pák a páček.

Prostor pro cestující dělí stěna se zrcadlem

„Strojvedoucí musí zvládnout ovládání celé řady vozidel, takže cvik si vypěstuje poměrně rychle, není to zásadní rozdíl. Konstrukce kabiny nabízí neskutečný výhled na trať před vozidlo, i ten vjem rychlosti je jiný, než u současné lokomotivy,“ vysvětlil Jan Konopík.

Prostor pro cestující je rozdělený na dvě části, které od sebe dělí stěna se dveřmi, v nichž je zrcadlo. Uprostřed vozu je ulička, po jejích obou stranách jsou měkké červené dvojsedačky. Okna se dají zastínit roletami, které se stahují směrem dolů. České dráhy unikátní vozidlo dosud převáděly jen při slavnostních příležitostech.

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Nejdelším železničním tunelem v zemi už jezdí vlaky s cestujícími

První vlak s cestujícími, který projel nejdelším železničním tunelem v České...

Nejdelší železniční tunel v České republice začíná sloužit veřejnosti na třetím železničním koridoru z Plzně do Prahy....

Zemřel šumavský podnikatel Talián. Stavěl hotely a přátelil se se Zemanem

František Talián na snímku z roku 2010, kdy se jako člen občanského sdružení...

Ve věku 70 let zemřel minulou středu vystudovaný právník František Talián, kterému přátelé přezdívali král Šumavy. Po...

Nová varianta pro Plekance. Zájem má Plzeň, potvrdil manažer Vlasák

Plekanec: O medaili se nikdo nebaví, vážíme si podpory diváků

O hokejistu Tomáše Plekance usiluje další klub z české extraligy - Plzeň. Pro iDNES.cz to potvrdil sportovní manažer...

Čisto na kolejích. V nejdelším tunelu nebude možné používat staré toalety

Prohlídka nejdelšího železničního tunelu v ČR u Plzně. (21. 9. 2018)

Už tento pátek se naplno rozjede provoz více než čtyřkilometrového železničního tunelu Ejpovice - nejdelšího v Česku....

Nový tunel u Plzně otestoval nákladní vlak, v pátek jím projedou i cestující

Nový železniční tunel u Plzně otestoval nákladní vlak. (15. 11. 2018)

Nákladní vlak projel v půl páté odpoledne jako první novým železničním tunelem u Plzně, který je nejdelší svého druhu v...

Další z rubriky

Čivavy vysvobozené z množírny stát rozprodá, zájemce čeká pohovor

Jeden z týraných psů nalezený v množírně v Plzni a v Sedlci. Nyní je na prodej.

Více než stovka psů, zejména čivav, které policie a veterináři zajistili v červenci při odhalení množírny zvířat v bytě...

Myslivec postřelený kolegou na honu na Tachovsku zemřel v nemocnici

Lovci přijeli z celého Rakouska, jeden prý byl až z kraje nedaleko Dolomit.

Tragicky skončil hon myslivců na Tachovsku u obce Sulislav. V sobotu odpoledne jeden myslivec postřelil dalšího....

Terminál ušetří kilometry přes Plzeň, některé autobusové spoje posílí

Práce na novém autobusovém terminálu u hlavního vlakového nádraží v Plzni...

Nový autobusový terminál u hlavního vlakového nádraží v Plzni začne fungovat 9. prosince. Určen bude pro spoje z...

Najdete na iDNES.cz