Most generála Pattona v Plzni čeká rekonstrukce za 300 milionů korun.

Most generála Pattona v Plzni čeká rekonstrukce za 300 milionů korun. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Pattonův most ještě vydrží. Opravovat se bude nejdřív v roce 2015

  • 2
Most Generála Pattona, který spojuje nejlidnatější severní předměstí Plzně s centrem města, už dosluhuje. Mluví se o tom už léta. Opravovat se ale bude nejdříve za tři roky. Dohodli se na tom zástupci města a silničáři. Statická studie totiž ukázala, že konstrukce není v tak špatném stavu, jak se myslelo.

Statická studie totiž ukázala, že když se bude most vhodně udržovat, nehrozí žádné větší poškození.

Most Generála Pattona byl dobudovaný na začátku 70. let minulého století. Opravovat se ale bude nejdříve v roce 2015, spíše ještě o rok později.

Kvůli velkému dopravnímu zatížení mostu bude jeho oprava rozdělena do čtyř etap, aby bylo omezení dopravy co nejmenší. Po mostě jezdí denně tisíce automobilů a během dopravní špičky tu projede i sedmdesát tramvají za hodinu.

"Most se bude rekonstruovat tak, že se shodí celý svršek, to znamená vozovkové vrstvy, tramvajová trať, chodníky i zábradlí. Zůstane jen nosná konstrukce, kterou čeká diagnostický průzkum. Pak se na konstrukci položí železobetonová deska a na ni se udělají nové vozovkové vrstvy, tramvajová trať i chodníky," vysvětlil ředitel plzeňské pobočky ŘSD Zdeněk Kuťák.

Rekonstrukce prodlouží životnost mostu o desítky let

Doprava na mostě podle něj sice bude omezená, ale ŘSD chce udělat vše pro to, aby práce zasáhly motoristy co nejméně. "Chceme zachovat minimálně jednu tramvajovou kolej a jeden pruh jedním směrem a dva pruhy druhým směrem. Ale doufám, že se podaří zachovat v každém směru dva pruhy. To by si přála i policie, takže o tom ještě budeme jednat. Budeme také zkoumat, zda ve směru od Lochotína do města přidat na most na úkor chodníku ještě jeden jízdní pruh," nechal se slyšet Kuťák.

Jeho protějšek na městě, radní pro dopravu Miloslav Šimák, uvedl, že zpočátku se jednalo i o stavbě zcela nového mostu. "Když se ale ukázalo, že ten současný není v tak špatném stavu, rozhodli jsme se ho opravit. To samozřejmě vyjde mnohem levněji než stavba zcela nového mostu," vysvětlil Šimák.

Podotkl, že rekonstrukce mostu prodlouží jeho životnost řádově o desítky let. Je ale nutné most vhodně udržovat. "Musíme udělat opravy, které se týkají především izolací a dilatačních závěrů, jež velice zatěžuje tramvajová doprava. Dobré je, že to nehoří natolik, abychom k tomu přistoupili okamžitě nebo příští rok. Větší opravy tak uděláme až tak za čtyři roky," uvedl Šimák.

Kompletní rekonstrukce mostu vyjde na 300 milionů korun. Drtivou většinu uhradí ŘSD. Město zaplatí tramvajovou trať a například osvětlení na mostě.