Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Zní jako skutečná. Ozvučený model tatry umí i řazení s meziplynem

  6:10aktualizováno  6:10
Jedinečná ozvučená zmenšenina prototypu nákladní Tatry 130 byla k vidění na víkendovém setkání vozidel této značky ve Zbirohu na Rokycansku. Model řízený vysílačkou tam přivezl David Řehoř z Českých Budějovic.

Čtrnáctkrát zmenšený jezdicí model jediného prototypu nákladní Tatry 130 je mimořádný tím, že má i autentický zvuk. Podle rychlosti řadí, při zpomalování je dokonce slyšet, že řadí s meziplynem.

„Mechaniku dělal kamarád, já programoval simulátor motoru s reálným zvukem pětistupňové převodovky a zpátečky,“ vysvětlil David Řehoř.

Před malou nákladní tatrou se šesti koly si na zem klekali i dospělí chlapi, aby unikát důkladně obhlédli.

Motor nastartované tatry při stání klidně bublal a klapal. Jakmile se rozjela, zesílil zvuk motoru i svištění ventilátoru, které je pro tatry typické.

Zpočátku jezdil David Řehoř na přehlídky a setkání modelářů ještě s neozvučeným modelem.

„Dobírali si mě, že je auto leštěnka, kdy do něj dodělám zvuk. V Kolíně na srazu historických vozidel jsem se seznámil s borcem, který má skutečnou velkou Tatru 128. V ní je stejný motor jako byl ve stotřicítce. Dvě hodiny jsem strávil v kabině, abych si nahrál všechny zvuky,“ zavzpomínal David Řehoř.

Původní plán, že zvuky nahraje do procesoru v modelu, ale záhy selhal. Laicky řečeno, procesor neměl dostatek paměti. Modelář se ale plánů na ozvučení nevzdal. Zvuky z reálného auta rozstříhal na krátké sekvence. Zachytil i zvuk ventilátoru při různých otáčkách. Pak sedl k počítači a začal programovat.

„Byl to rok a půl vývoje. Z původní nahrávky jsem byl schopen analyzovat jednotlivé malé části. Teď se všechny zvuky mixují navzájem v reálném čase. Je to spočítané tak, že motor řadí při otáčkách, jak by řadil zkušený řidič. Když řadí dolů, je to i s meziplynem,“ vysvětlil David Řehoř.

O čem mluvil, vzápětí zelená tatra demonstrovala při jízdě po trávě i asfaltu, bez problémů s náležitým zvukovým doprovodem překonala i obrubník. Ve Zbirohu měla premiéru s novými pery a pneumatikami vytvořenými na 3D tiskárně přesně podle originálu.

David Řehoř vzpomíná na modelářskou sešlost, kde předvedl tatru vylepšenou o zvukové efekty typického upouštění vzduchu.

„Vyndal jsem ji, nastartoval a držel pod plynem. Přišel kluk, který běžně jezdí s Tatrou 815, a říkal mi: Hele, je to studený. Takhle zapečeš pístní kroužky. Pěkně na volnoběh ji ohřej. V tu chvíli si odfoukla, jako by to udělala v reálu. On se zarazil, protože takové detaily nečekal. Pochvala od lidí, kteří jezdí se skutečnými auty, je asi to největší uznání,“ uzavřel Řehoř. Jeho tatra byla jedním ze tří modelů, které se představily na sobotním zbirožském Tatrování.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Trestní zákoník (ilustrační foto).
Slovák, který zneužíval děti, bude po šesti letech ve vězení vyhoštěn

Muž ze Slovenska, který je ve vězení za sexuální zločiny na vlastních dětech, bude po odpykání trestu vyhoštěn z České republiky. Rozhodl o tom plzeňský...  celý článek

(ilustrační snímek)
Policie obvinila z usmrcení řidiče, který srazil na přechodu dva chlapce

Policie obvinila z usmrcení z nedbalosti řidiče, který v červnu v Plzni srazil dvě děti. Sourozenci na následky zranění v nemocnici zemřeli. Muži hrozí až šest...  celý článek

Auto Link & go jezdí bez řidiče. (17. 10. 2017)
Technici z Plzně pomohli postavit auto, které řídí jen superpočítač

Během čtrnácti měsíců postavili odborníci prototyp auta Link & go s autonomním řízením. Na jeho vývoji se podíleli i lidé z plzeňské firmy MBtech. Na silnice...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.