Šoféři MHD v Plzni denně zažívají situace, kdy zastávky blokují bezohlední řidiči. | foto: PMDP

Šoféři hromadné dopravy začali fotografovat auta stojící v zastávkách

  • 48
Řidičům autobusů a trolejbusů v Plzni došla trpělivost s motoristy, kteří parkují v zálivech zastávek MHD. Začali proto překážející automobily fotografovat, aby měli důkaz pro přestupkové řízení.

Osobní auto či dodávka stojící se zapnutými výstražnými světly na začátku nebo konci zastávky, to je situace, kdy trolejbus nebo autobus nemůže zajet až k chodníku. Zejména senioři pak mají problém s nastupováním.

„Dva lidi mi museli pomáhat do trolejbusu. Už špatně chodím, a když nezastaví u chodníku, je ten schod strašně vysoko,“ popsala důchodkyně Alena Svárovská zkušenost starou necelý měsíc. Trolejbusu v najetí k obrubníku bránilo právě odstavené auto.

Mluvčí plzeňských strážníků Jana Pužmanová řekla, že hlídky vyjíždějí k automobilům blokujícím prostor zastávek každý den. „Denně jich bývá i pět. Řidiči hrozí bloková pokuta, v závažnějších případech i odtah vozidla,“ uvedla Pužmanová.

Na překážející auta v mnoha případech upozorňují strážníky i sami řidiči autobusů a trolejbusů. Buď přes dispečery požadují, aby policie nebo strážníci přijeli na místo, případně překážející auto vyfotografují jako důkaz pro přestupkové řízení.

Podle ředitele Plzeňských městských dopravních podniků Michala Krause nejsou problémy s parkujícími auty jen na jednom místě.

„Zdaleka nehlásíme všechno, jen nejzávažnější případy. Jen pro představu - od začátku února do půlky května jsme hlásili policii nebo strážníkům 46 případů. Naštěstí jsme nemuseli řešit případ, kdy by šofér odstaveného auta napadl našeho řidiče,“ uvedl Kraus.

Za trolejbusy se kvůli ucpanému zálivu tvoří kolony

Vladimír Divok, pověřený vedením plzeňského dopravního inspektorátu, naznačil, že cenným důkazem při řešení přestupků bývají právě fotografie, které pořídí i sami řidiči hromadné dopravy.

„Na Americké, v Husově nebo Tylově ulici řešíme auta v zastávkových zálivech každodenně,“ potvrdil policista Divok.

Problém pak není jen v tom, že cestující se do autobusů a trolejbusů hůř dostávají. „Vozidlo městské dopravy, které nemůže celé vjet do zastávkového zálivu, blokuje i další vozy za sebou. Tvoří se kolony, nastávají složité situace. Při řešení těchto případů jsou hlídky nekompromisní,“ říká Divok.Kamerový systém, který pokrývá většinu významných křižovatek v Plzni, zabírá i zastávky hromadné dopravy. Policisté sledující monitory tak mohou předávat okamžitě hlídkám v terénu informace, kde stojící auta tvoří problém.

Motoristé vjíždějí i do ucpaných křižovatek

Podle ředitele Krause se řidiči potýkají i s průjezdností ulic a křižovatek zejména v centru Plzně. „V Husově ulici se téměř denně stává, že po obou stranách silnice stojí auta ve dvou řadách vedle sebe. Autobusy pak mají problém vůbec projet,“ podotkl Kraus.

Velkým problémem jsou v Plzni i řidiči, kteří vjíždějí do velkých křižovatek, ačkoliv vědí, že jimi neprojedou a zablokují tak průjezd ze všech stran.

Dopravní policista Divok potvrdil, že nejkritičtější situace je dlouhodobě v křižovatkách U Práce, sady Pětatřicátníků - Prešovská a v křižovatce U hlavní pošty.

Zatímco U Práce řidiči osobních vozů většinou zablokují trolejbusy, v sadech motoristé ve špičkách znemožňují průjezd tramvajím. A to i přes žlutě vyšrafované části vozovky, které mají zůstat volné pro průjezd. „Hlídky tyto přestupky řeší dennodenně,“ konstatoval Vladimír Divok.

Na motoristy parkující v zálivech zastávek má apelovat také nová kampaň Na hulváta ne!, kterou rozjely Dopravní podniky od září. Logo bude vidět zejména na vozech MHD.