ČSAD v Plzni si chválí autobusy na plyn, Dopravní podnik o ně nestojí

  9:56aktualizováno  9:56
Přestože v Praze i v dalších městech jezdí v rámci veřejné dopravy i autobusy na plyn, v Plzni je Dopravní podnik využívat nechce. Podle generálního ředitele Michala Krause jsou dražší, jejich provoz není příliš ekonomicky výhodný a nepřispívají ani ke zlepšení životního prostředí ve městě.

Autobusy na plynový pohon plzeňský Dopravní podnik zatím odmítá. Šest jich používá jen společnost ČSAD autobusy Plzeň. (Ilustrační snímek) | foto: Jakub JirákMAFRA

Generální ředitel plzeňských Dopravních podniků Michal Kraus vysvětluje zamítavý postoj nejen vyšší pořizovací cenou plynových vozidel, ale i srovnatelným dopadem obou motorů na životní prostředí ve městě.

Kraus říká, že autobusy jezdící na plyn byly ekonomicky zajímavé v době, kdy byla na plyn uvalena minimální spotřební daň.

"Jakmile spotřební daň stoupá, ekonomická výhodnost provozu se samozřejmě snižuje. Pokud bychom se rozhodli takové autobusy pořídit, znamenalo by to vybudovat plničku plynu a zcela přepracovat nové depo, aby splňovalo všechny předpisy pro parkování autobusů s plynovým pohonem," říká Michal Kraus.

Šest autobusů na plynový pohon má ve své flotile společnost ČSAD autobusy Plzeň, která zajišťuje v kraji hlavně linkovou meziměstskou dopravu.

"Máme autobusy první a teď i druhé vývojové generace, můžeme tak srovnávat. Obecně se dá říct, že nový autobus na plynový pohon je asi o půl milionu korun dražší než klasický naftový. Ale na kilometr je jeho provoz asi o korunu levnější než klasický. Při běžném provozu se vyšší pořizovací cena vrátí do dvou let," říká šéf Miroslav Hucl.

Ve svém areálu chtějí vybudovat vlastní čerpací stanici plynu pro autobusy. Hucl upozorňuje, že tyto vozy zatím nemohou používat pro dálkové linky. "Pro autobus samotný delší trasa není problémem, ale jsme limitovaní čerpacími stanicemi na plyn. V republice jich je stále málo, proto autobusy jezdí hlavně ve městech nebo na linkách v jejich okolí," vysvětluje Hucl.

Jaký je dopad obou motorů na životní prostředí? Zatímco z naftových motorů se do ovzduší dostává více drobných, ale pevných částic, motory na plyn zase produkují mnohem více oxidů dusíku.

Podle profesora Jana Macka, vedoucího výzkumného centra spalovacích motorů a automobilů v Praze, záleží při srovnávání naftových a plynových motorů na jejich stáří. "Když se v minulém století přistupovalo k plynovým motorům takzvaným garážovým vývojem, jejich jedinou výhodou bylo, že oproti naftovému nekouřil. Pokud je plynový motor seřízený na maximální výkon, pak ale produkuje poměrně velké množství oxidů dusíku," říká profesor Macek.

I to se ale dnes dá podle něj vyřešit. Jednou z možnosti je vyladění poměru vzduchu a plynu do ideálního stavu, kdy z výfuku se do ovzduší nedostává téměř nic. Trojcestný katalyzátor, který se k tomu používá a nepatří mezi nejlevnější, má dnes každé nové auto na benzin.

Druhou možností je seřídit motor na spalování takzvané chudé směsi, ale to je podmíněno úpravami motoru. Pokud se vše podaří dotáhnout do úspěšného konce, takový motor má malou spotřebu paliva a téměř žádné škodlivé spaliny se nedostanou do ovzduší. "Obě koncepce plynového spalování se dají vyladit tak, že výkonový rozdíl mezi motory je minimální," dodává profesor Macek.

Jen připomíná, že oba velcí výrobci autobusů v Česku mají ve své nabídce standardně i motory spalující stlačený zemní plyn.

Šéf ČSAD autobusy Plzeň podotkl, že spolehlivost plynových autobusů je srovnatelná s autobusy klasickými. ČSAD má i jeden kloubový autobus s plynovým pohonem.

Autor:

Nejčtenější

Plzeň - AS Řím 2:1, poháry na jaře budou, zajistil je gól Chorého

Plzeňský kouč Pavel Vrba se svými svěřenci slaví před kotlem fanouškům výhru na...

Výborný týmový výkon a vítězství nad loňským semifinalistou Ligy mistrů. Fotbalisté Plzně na domácím hřišti porazili AS...

Přes tři čtvrtě miliardy v kase. Plzeň v Lize mistrů vydělala obří sumu

Plzeňští fotbalisté prožívají velkou radost, právě porazili v Lize mistrů AS...

Přibližně 800 milionů korun vydělala fotbalová Plzeň díky podzimnímu účinkování v Lize mistrů. Je to přibližně o dvě...

Přijatelný los pro české týmy: Slavia narazí na Genk, Plzeň vyzve Záhřeb

Slávistický záložník Josef Hušbauer a s Matíasem Kranevitterem z Petrohradu v...

Nejsou to ti vysnění soupeři jako Arsenal, Chelsea nebo Inter Milán. Zato jsou pro oba české týmy velmi přijatelní a...

Při nehodě na Domažlicku zemřeli tři mladí lidé, žena bojuje o život

Auto u Koutu na Šumavě skončilo v lesním potoce (16. prosince 2018).

K tragické nehodě v noci na neděli vyjížděly všechny složky integrovaného záchranného systému na Domažlicku. Řidič...

Plzeň poslal do semifinále Ligy mistrů Kovář, Kometa po debaklu končí

Plzeňští hokejisté se radují z postupu přes Skellefteu.

Hokejová Plzeň si zahraje semifinále Ligy mistrů. Proti švédské Skelleftee uspěla 2:1 po nájezdech, když ji do...

Další z rubriky

Radnice řeší výzvy, ať zajistí víc bezpečí. Lidé podepisují petici

Policisté pracují na místě nálezu mrtvého muže v Těšínské ulici v Plzni -...

Bezpečnostní situace ve městě a to, jak ji vnímají lidé, bude téma, se kterým budou mít zastupitelé Plzně v začínajícím...

Zubatý rypoš má nory rozdělené na spižírny, ložnice i slepé toalety

Novým exponátem a chovaným druhem v plzeňské zoo je rypoš lysý. Hlodavec je...

Jako jediná v republice nově chová plzeňská zoologická zahrada rypoše lysého. Ke třináctičlenné kolonii v pátek přibylo...

Alfa uvedla novou hru, plzeňská rodina v ní komentuje posledních sto let

Inscenace Kde domov můj? je k vidění v plzeňském Divadle Alfa. (10. 12. 2018)

Nejvýznamnější události, které za poslední stovku let ovlivnily dění v naší zemi, očima jedné plzeňské rodiny. Tak...

Najdete na iDNES.cz