ČSAD v Plzni si chválí autobusy na plyn, Dopravní podnik o ně nestojí

  9:56aktualizováno  9:56
Přestože v Praze i v dalších městech jezdí v rámci veřejné dopravy i autobusy na plyn, v Plzni je Dopravní podnik využívat nechce. Podle generálního ředitele Michala Krause jsou dražší, jejich provoz není příliš ekonomicky výhodný a nepřispívají ani ke zlepšení životního prostředí ve městě.

Autobusy na plynový pohon plzeňský Dopravní podnik zatím odmítá. Šest jich používá jen společnost ČSAD autobusy Plzeň. (Ilustrační snímek) | foto: Jakub JirákMAFRA

Generální ředitel plzeňských Dopravních podniků Michal Kraus vysvětluje zamítavý postoj nejen vyšší pořizovací cenou plynových vozidel, ale i srovnatelným dopadem obou motorů na životní prostředí ve městě.

Kraus říká, že autobusy jezdící na plyn byly ekonomicky zajímavé v době, kdy byla na plyn uvalena minimální spotřební daň.

"Jakmile spotřební daň stoupá, ekonomická výhodnost provozu se samozřejmě snižuje. Pokud bychom se rozhodli takové autobusy pořídit, znamenalo by to vybudovat plničku plynu a zcela přepracovat nové depo, aby splňovalo všechny předpisy pro parkování autobusů s plynovým pohonem," říká Michal Kraus.

Šest autobusů na plynový pohon má ve své flotile společnost ČSAD autobusy Plzeň, která zajišťuje v kraji hlavně linkovou meziměstskou dopravu.

"Máme autobusy první a teď i druhé vývojové generace, můžeme tak srovnávat. Obecně se dá říct, že nový autobus na plynový pohon je asi o půl milionu korun dražší než klasický naftový. Ale na kilometr je jeho provoz asi o korunu levnější než klasický. Při běžném provozu se vyšší pořizovací cena vrátí do dvou let," říká šéf Miroslav Hucl.

Ve svém areálu chtějí vybudovat vlastní čerpací stanici plynu pro autobusy. Hucl upozorňuje, že tyto vozy zatím nemohou používat pro dálkové linky. "Pro autobus samotný delší trasa není problémem, ale jsme limitovaní čerpacími stanicemi na plyn. V republice jich je stále málo, proto autobusy jezdí hlavně ve městech nebo na linkách v jejich okolí," vysvětluje Hucl.

Jaký je dopad obou motorů na životní prostředí? Zatímco z naftových motorů se do ovzduší dostává více drobných, ale pevných částic, motory na plyn zase produkují mnohem více oxidů dusíku.

Podle profesora Jana Macka, vedoucího výzkumného centra spalovacích motorů a automobilů v Praze, záleží při srovnávání naftových a plynových motorů na jejich stáří. "Když se v minulém století přistupovalo k plynovým motorům takzvaným garážovým vývojem, jejich jedinou výhodou bylo, že oproti naftovému nekouřil. Pokud je plynový motor seřízený na maximální výkon, pak ale produkuje poměrně velké množství oxidů dusíku," říká profesor Macek.

I to se ale dnes dá podle něj vyřešit. Jednou z možnosti je vyladění poměru vzduchu a plynu do ideálního stavu, kdy z výfuku se do ovzduší nedostává téměř nic. Trojcestný katalyzátor, který se k tomu používá a nepatří mezi nejlevnější, má dnes každé nové auto na benzin.

Druhou možností je seřídit motor na spalování takzvané chudé směsi, ale to je podmíněno úpravami motoru. Pokud se vše podaří dotáhnout do úspěšného konce, takový motor má malou spotřebu paliva a téměř žádné škodlivé spaliny se nedostanou do ovzduší. "Obě koncepce plynového spalování se dají vyladit tak, že výkonový rozdíl mezi motory je minimální," dodává profesor Macek.

Jen připomíná, že oba velcí výrobci autobusů v Česku mají ve své nabídce standardně i motory spalující stlačený zemní plyn.

Šéf ČSAD autobusy Plzeň podotkl, že spolehlivost plynových autobusů je srovnatelná s autobusy klasickými. ČSAD má i jeden kloubový autobus s plynovým pohonem.

Autor:


Nejčtenější

Sparta je novým lídrem, Vary střílely v Pardubicích, slaví i Plzeň

Hokejisté pražské Sparty porazili brněnskou Kometu.

Hokejová Tipsport extraliga má nového lídra. Je jím pražská Sparta, která na vlastním ledě před 15 tisíci fanoušky...

Bohemians - Plzeň 2:2, domácí dvakrát vedli, v závěru bod ubránili

Roman Procházka (vlevo) z Plzně a David Bartek z Bohemians v souboji o míč.

Plzeňští fotbalisté se minimálně na 47 hodin probojovali do čela tabulky, ale výsledek v předehrávce 12. kola Fortuna...



Auto při předjíždění srazilo dítě do příkopu, ani jeden řidič nezastavil

Ilustrační snímek

Policisté hledají řidiče dvou vozidel, kteří se o víkendu předjížděli na silnici mezi Horažďovicemi a...

Soud poslal do vazby drogového bosse, který chtěl zastřelit partnerku

Třiačtyřicetiletého Alberta A., který se ve čtvrtek pokusil v Rokycanech...

Třiačtyřicetiletého Alberta A., který se ve čtvrtek pokusil v Rokycanech zastřelit svou partnerku, poslal okresní soud...

Plzeňští před odletem do Madridu: Borci z Realu si budou chtít zastřílet

Plzeňští fotbalisté před odletem do Španělska k utkání Ligy mistrů proti Realu...

Pro většinu z nich to bude vrchol kariéry. Zápas s Realem Madrid, fotbalovým gigantem, třináctinásobným vítězem...

Další z rubriky

Zloděj v nemocnici okradl pacienta po amputaci nohy, chytili ho sanitáři

Policie zasahovala ve střešovické nemocnici proti muži, který ohrožoval...

Obětí zloděje se stal o víkendu muž hospitalizovaný po těžké operaci v plzeňské fakultní nemocnici. Protože po amputaci...

Policie vyšetřuje týrání zvířat ve Zbůchu, veterinářka musela utratit koně

Koňský výběh ve Zbůchu u Plzně, veterinářka musela o víkendu utratit...

Policie vyšetřuje týrání zvířat v soukromém areálu ve Zbůchu na Plzeňsku. Ustájení koně neměli podle místních krmení a...

Ve městě jsou lidé tolerantní, pokud nedáte orientaci na odiv, říká lesba

Druhý ročník akce Pilsen Pride vyvrcholil v sobotu Duhovým průvodem z Mlýnské...

Andrea Luková, která studuje na Západočeské univerzitě v Plzni, je lesba. Svoji orientaci netají, ale dvakrát si...

Najdete na iDNES.cz