Budky, v nichž se radary střídaly deset let, jsou od loňského podzimu prázdné. Teď Plzeň těstuje nový bič na řidiče - úsekové měření.

Budky, v nichž se radary střídaly deset let, jsou od loňského podzimu prázdné. Teď Plzeň těstuje nový bič na řidiče - úsekové měření. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Plzeň testuje úsekové radary, měřiče rychlosti v budce už se přežily

  • 17
Plzeň přechází k úsekovému měření rychlostí. Radary už se nebudou stěhovat mezi dvanácti "budkami" po celém městě, ale budou permanentně měřit průměrnou rychlost auta v daném úseku a data posílat úředníkům nebo policejní hlídce.

Nový bič na řidiče se testuje na Rokycanské třídě u Ústředního hřbitova, kde prozatím radary jen počítají přestupky. Pokuty začnou padat od podzimu.

"Teď nás nezajímají identifikace aut ani jejich řidičů. Nyní sbíráme jen statistická data, abychom věděli, kolik aut tudy projíždí, kolik překračuje rychlost," vysvětluje Aleš Průša z odboru bezpečnosti a prevence kriminality plzeňského magistrátu.

Radní pro bezpečnost Robert Houdek z ODS doplnil, že právě tato statistická data mohou být později vodítkem pro policii, kdy měřeným úsekem projíždí nejvíc řidičů nerespektujících omezení rychlosti.

U Ústřední hřbitova se ovšem neměří naostro. "První měřený úsek bude v Bolevci od Studentské směrem k dalšímu semaforu ven z Plzně. Tam jsou rodinné domy, paneláky, chodí tam hodně lidí i směrem k rekreační oblasti Boleveckých rybníků. Právě na takových místech má měření smysl, ne za cedulí označující začátek města, kde nikdo nechodí," prohlásil Houdek.

Policisté v Plzni vytipovali asi dvanáct míst, úsekové měření rychlosti se objeví nejspíše na pěti z nich. Mezi horké favority patří i ulice Edvarda Beneše u fakultní nemocnice na Borech.

Nový systém, který nezajímá rychlost v okamžiku průjezdu kolem měřičů, ale počítá průměrnou rychlost v celém úseku, dokáže data automaticky odesílat úředníkům řešícím přestupky. Ale může data odeslat i do počítače v autě policejní hlídky. Ta hned řidiče zastaví a udělí pokutu.

 "Je to represe, která je rychlostí postihu ovšem preventivní," vysvětluje vedoucí plzeňské dopravní policie Karel Machulda.

Měřené úseky nebudou označeny

Zatímco v Praze je většina měřených úseků označena čarou na vozovce, v Plzni nic takového nebude.

"Zákonodárci povinnost označení měřených úseků zrušili. U všech hlavních příjezdových tras do Plzně jsou informace, že radary měří ve městě rychlost projíždějících aut," dodal Aleš Průša.

Celých deset let, až do loňského podzimu, sledovaly provoz v Plzni dva radary, které se přemisťovaly mezi dvanácti budkami a další tři radary, které byly stabilně umístěny na křižovatkách, ty zaznamenávaly i jízdu na červenou.

Oba projekty ale loni skončily. Radary v budkách nejsou zkalibrované a společnosti, která provozovala tři radary na křižovatkách, město vypovědělo smlouvu (více o loňském ukončení provozu radarů v Plzni čtěte zde).