Robotické hračky a stavebnice jsou součástí projektu Smart Edu Plzeň, který...

Robotické hračky a stavebnice jsou součástí projektu Smart Edu Plzeň, který zahrnuje aktivity, jež mají u dětí a dospívajících vzbudit zájem o techniku. Veřejnosti je představili pracovníci Centra robotiky v areálu DEPO2015. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Roboti se zapojují do výuky předmětů v plzeňské Masarykově škole

  • 1
Při hodinách anglického a českého jazyka, ale i matematiky, využívají v plzeňské Masarykově základní škole robotů Dash and Dot. Podle učitelky Bohuslavy Enžlové byli roboti nejprve motivačním prvkem pro školáčky, dnes využívají inteligentní stroje napříč všemi předměty.

Vybavení škol roboty a dalšími moderními pomůckami umožňuje projekt Smart Edu Plzeň, jehož cílem je podpora technického vzdělávání. Té se město intenzivně věnuje poslední tři roky, nyní snahu ještě zesiluje.

„Rádi bychom v Plzni zajistili dostatek kvalifikovaných lidí. Jedině tehdy k nám budou chtít firmy přesouvat svůj vývoj a výrobu s přidanou hodnotou,“ vysvětluje primátor města Martin Zrzavecký, proč se město rozhodlo jít touto cestou.

Za projektem Smart Edu Plzeň stojí Správa informačních technologií města Plzně, aktivity zajišťuje prostřednictvím svého Domu digitálních dovedností, Centra robotiky a nového centra na podporu kybernetického průmyslu Dronet. Spektrum aktivit, které Smart Edu Plzeň zahrnuje, je velmi široké, základem je návaznost ve všech stupních vzdělávacího systému.

„Snahou je podchytit zájem už u dětí a postupně je podporovat tak, aby se technice věnovaly i na střední a vysoké škole,“ říká k tomu ředitel Správy informačních technologií Luděk Šantora,. Vyzdvihuje přitom spolupráci s Benešovou základní školou.

Ve dvou třídách už mají žáci výuku robotiky

„Nám se to osvědčilo, dětem se to líbí,“ pochvaluje si také Bohuslava Enžlová. Na škole se roboti využívají druhým rokem, po loňské zkušební fázi už mají žáci prvního a šestého ročníku přímo předmět zaměřený na robotiku.

„V žádném případě k tomu nechceme nikoho nutit. Pokud ale škola chce zahájit spolupráci, jsme na to připraveni. Můžeme školu vybavit technologiemi, zároveň můžeme vyškolit pedagogy. Počet škol není omezen,“ říká Zrzavecký.

Vyčíslit, kolik přesně do projektu z rozpočtu města jde, podle něj nelze. „Můžeme ale mluvit řádově o desítkách milionů korun, které investujeme do vzdělávání,“ říká však Zrzavecký.

Kromě vybavení škol je součástí projektu i řada mimoškolních aktivit, například kroužky programování, robotiky nebo kyberneticky zaměřené soutěže. V projektu nechybí ani úzké napojení na Západočeskou univerzitu v Plzni. Žákům, studentům i jejich rodičům se pomocí nejrůznějších akcí vysokoškolské prostředí představuje tak, aby odpadl strach ze studia technických oborů.

Podle Luďka Šantory nelze opomenout ani příležitosti pro vysokoškolské studenty, kterým se nabízí možnost spolupráce na bakalářských a diplomových pracích, a to jak s městskými organizacemi, tak podnikatelskými subjekty na území města.