Při tragické srážce sanitky s osobním autem v Domažlicích skončilo vozidlo záchranářů v řece

Při tragické srážce sanitky s osobním autem v Domažlicích skončilo vozidlo záchranářů v řece | foto: Hasiči

Majáky a houkačky na řidiče neplatí. Srážky se záchranáři končí tragicky

  • 56
Tragická srážka sanitky s osobním autem v Domažlicích z minulého týdne znovu ukázala na problém, na který záchranáři i odborníci na dopravní výchovu upozorňují už delší dobu. Řidiči často nesprávně reagují, když se k nim na silnici blíží auto se zapnutými majáky. Pomohla by osvěta i viditelnější majáky.

Šéf Záchranné služby Plzeňského kraje Roman Sviták v souvislosti s poslední nehodou v Domažlicích podotkl, že bezpečnost je pro osádky záchranářských aut nejdůležitější. "Nejen pro lidi v záchranářském voze, ale i všechny lidi kolem nich na silnicích a chodnících. Pokud lze viditelnost vozů ještě zvýšit, pojďme to řešit," vyzývá Sviták.

Nejnebezpečnější jsou pro záchranáře křižovatky ve městě.

"Když přijedete s autem pod majáky do křižovatky, rozhlídnete se a vidíte, že vás ostatní auta pouští, rozjedete se. Počítáte, že křižovatkou už bezpečně projedete. Nejhorší je, když se objeví řidič, který se rozhodne objet auta, co vám už dávají přednost. Pro řidiče jedoucího pod majáky je to naprosto nečekané, pak už nemůže vůbec nic dělat," popisuje policista, jehož auto se zapnutými majáky se po takové srážce převrátilo.

Nehoda hasičského auta na Křenové ulici

Předjíždějící hasičské vozidlo havarovalo v roce 2009 na brněnské Křenové ulici

"Snažíme se být co nejvíce vidět a slyšet. Problém ale je, když řidič, kterého dojíždím, neuhne ke straně, když kvůli nahlas puštěné muzice v autě nás neslyší. V takových případech by nám pomohlo zařízení, jež by, laicky řečeno, při spuštěných majácích ještě blikalo dálkovými světly. V ostrém slunci nebo v mlze by asi byly lépe vidět majáky kombinované z modré a červené barvy, než celé modré," shrnuje své letité zkušenosti záchranář, který si nepřeje zveřejnit své jméno.

Američané blikají světly, Slováci mají majáky červenomodré

Čelní světla blikají policejním autům v USA. "Pokud řidiče upoutá záblesk ve zpětném zrcátku, okamžitě zjišťuje, co se děje. A rychleji může identifikovat zdroj," dodává záchranář.

Podle šéfa Asociace dopravních psychologů Aloise Hudečka je takové řešení zajímavé. "Určitě to nadnesu na meziresortní komisi, jejímž jsem členem," prohlásil Hudeček.
 
"Novější hasičská auta mají modrá záblesková světla i v přední masce, tedy v úrovni oken osobních aut," upozorňuje na další doplněk ředitel odboru integrovaného záchranného systému krajských hasičů v Plzni Zdeněk Housar.

Říjen 2009 - tragická nehoda sanitky s nákladním autem na Ostravsku.

Červenec 2007 - nehoda sanitky v Praze na třídě na I. P. Pavlova

Martin Novák z ministerstva dopravy upozornil, že zákon i vyhláška stanovují pro auta s předností v jízdě jen majáky modré barvy. "Když se novelizoval zákon i vyhláška, žádné podněty ke změně majáků jsme nedostali," argumentuje.

Odmítá i to, že by do světel záchranářských aut mohly být montované stroboskopy, které vydávají silné a jasné světelné záblesky, jež jsou vidět na velkou vzdálenost. "Tohle světlo je nebezpečné, silně oslňuje," soudí Novák.

co dělat?

Proč většina českých řidičů zmatkuje, když se k nim blíží auto se zapnutými majáky a houkačkou?

Dopravní psycholog Alois Hudeček: Pro řidiče je důležité, aby tohle auto vůbec viděl a slyšel. Většina šoférů nemá periferní vidění 360 stupňů, nesledují provoz za sebou v zrcátkách. Další věcí jsou naplno puštěná rádia v autech, takže uvnitř sirénu neslyšíte...

Výjimku na použití speciálního výstražného světla vydalo ministerstvo dopravy jen policii pro vybraná auta. Patří mezi ně i dálniční passaty určené pro stíhání těch nejrychlejších silničních pirátů. "Důvodem je, aby na dálnici byly vidět z velké dálky," uvedl Novák.

Zatímco v České republice mohou policisté a záchranáři používat jen modré majáky, na Slovensku už asi pět let mají policejní auta modročervené.

"Důvodem je odlišení policejních vozů od vozidel ostatních služeb," uvedla mluvčí slovenského policejního prezídia Denisa Baloghová.

Červené majáky se objevovaly v 80. letech minulého století i na autech v Československu. Měli je k dispozici komunističtí pohlaváři a pokud kolona s červenými majáky vyrazila do ulic, měla absolutní přednost. I před sanitkami nebo hasičskými auty jedoucími k zásahům.