Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Šéf šumavského parku odmítl lanovku, kterou dříve posvětil i ministr

  • 37
Plánovaná modernizace lyžařského areálu Samoty na Šumavě se komplikuje. Minulé vedení národního parku i exministr Tomáš Chalupa sice schválili firmě Trigema výjimku, že může u Železné Rudy postavit lanovku, která zasáhne i do druhé zóny rezervace. Nový ředitel parku Pavel Hubený to ale odmítl.

„Druhá zóna není určená k tomu, aby se tam mohly plošně kácet stromy a mohla se tam udělat sjezdovka. Podle současného znění zákona to nelze,“ vysvětlil stanovisko správy Národního parku Šumava mluvčí Jan Dvořák.

Tato informace rozladila starostu Železné Rudy Michala Šnebergra. Podle něj by totiž další sedačková lanovka šumavskou obec, ve které cestovní ruch skomírá, zatraktivnila. Turisty, cyklisty i lyžaře by vyvážela až na hřeben kopce.

O podobě lanovky už Šnebergr hovořil i s předchozím vedením parku v čele s tehdejším ředitelem Jiřím Mánkem. Už tehdy se jednalo o projektu, podle kterého chce Trigema Samoty zmodernizovat. Představa společnosti byla jasná: vybudovat novou sedačkovou lanovku, která by nahradila stávající vlek a byla by delší o 200 metrů.

S tím má však současné vedení parku problém. Kácení ve druhé zóně by podle současného ředitele parku Pavla Hubeného popíralo samotný smysl existence národního parku.

„Je pravda, že tahle oblast v minulosti dostala výjimku, to pro nás ale nic neřeší. Nemůžeme les pokácet, pronajmout ho ani směnit tak, aby tam směl kácet někdo jiný,“ vysvětlil Hubený a dodal: „Zajímavé ale je, že právě tohle území mělo podle senátního návrhu zákona patřit do 2b zóny a tam podle toho zákona k umístění sjezdovky stačil jen souhlas správy parku, nikoliv výjimka.“

Současné dvě sjezdovky i s vleky leží v chráněné krajinné oblasti. Tam modernizaci areálu nic nebrání.

Podle mluvčího pražské společnosti Trigema Radka Poláka nyní firma připravuje všechny varianty projektu, tedy jak zachování stávajícího řešení, tak i případné zkrácení lanové dráhy, aby do národního parku nezasahovala.

Kratší varianta podle Šnebergra ale postrádá zásadní smysl investice, tedy aby lanovka vozila v létě turisty na cyklostezku.

„V Železné Rudě je velký problém dostat se z města na kopce v okolí. Kdyby tam turisty lanovka vyvezla, mohli by pokračovat po rovině nebo by mohli zamířit do Německa či Prášil. Nyní jezdí auty. V zimě platíme skibus, který běžkaře vyváží na Gerlovku. Jinak vyjedou vlekem na Samotách a pak musí jít kus lesem do kopce,“ popsal Šnebergr.

Starosta je přesvědčený, že Trigema kratší lanovku stavět nebude, a doufá, že vedení parku ještě změní názor.

Šnebergr připomněl, že bývalé vedení správy šumavského parku v čele s Jiřím Mánkem a exministr životního prostředí Tomáš Chalupa schválili Trigemě výjimku.

„Zastupitelstvo Železné Rudy kvůli tomu změnilo územní plán, pak se zpracovala EIA, udělila se výjimka ministerstva životního prostředí, a když se došlo k územnímu rozhodnutí, stávající vedení národního parku z titulu majitele pozemku nesouhlasí. Beru to tak, že investorovi ministerstvo životního prostředí hází klacky pod nohy,“ řekl Šnebergr.

Samoty by měly být zaměřené na rodiny s dětmi

Bývalý ředitel parku Jiří Mánek si na jednání se starostou vzpomíná. „Nehledali jsme důvody, proč bychom měli projektu bránit, pokud by on nebránil zájmům ochrany přírody. A nevzpomínám si, že by tam tak závažné důvody byly. Nechtěli jsme být brzdou projektu,“ tvrdí dnes Mánek.

Loni předseda představenstva Trigemy Marcel Soural uvedl, že koncem letošního roku chce začít s první etapou. K tomu zřejmě nedojde. Firma podle tehdejšího prohlášení na Samotách hodlala investovat až 250 milionů korun, má ale záležet na finálním technologickém vybavení areálu.

Na co by se tedy mohli budoucí návštěvníci skiareálu Samoty těšit? „Centrum bude cíleno na rodiny s dětmi a mírně pokročilé lyžaře. Takže zde bude lyžování pro začátečníky podpořené lyžařskou školou, kidsparkem, snowparkem, vleky a lanovou dráhou. A v zázemí pak samoobslužná restaurace, půjčovna a servis lyží. V létě bude samozřejmě letní provoz pro lanovou dráhu s přepravou kol nebo bikepark a půjčovna bicyklů,“ popsal Soural.