I když existuje několik variant, kudy by nová trať z městečka Bezdružice do Teplé na Karlovarsku mohla vést, vše zatím zůstává jen na papíru.
„V koncepci rozvoje silniční a železniční sítě prodloužení do Teplé stále máme. Jenže kraje na to v současné situaci nemají peníze,“ uvedl náměstek hejtmanky Plzeňského kraje pro dopravu Pavel Čížek.
Bezdružický starosta Lumír Kadlec se domnívá, že kdyby na trati z Pňovan do Bezdružic jezdily i nákladní vlaky, mohlo by se vše dříve pohnout k lepšímu.
„Ale zatím tu jezdí jen osobní. Propojení dál na Teplou asi není pro dráhy až tak zajímavé. I v novém územním plánu máme zakreslený koridor pro pokračování železnice, ale vše je zatím v nedohlednu,“ řekl starosta Kadlec.
Před dvěma roky skončila na trati z Pňovan do Bezdružic kompletní rekonstrukce ikonického mostu nad přehradou Hracholusky. Nová konstrukce byla projektovaná tak, aby unesla nejen větší osobní vlaky, ale bez problémů se přes něj mohly pustit i nákladní soupravy.
Nela Friebová ze Správy železnic řekla, že nákladních vlaků jezdí na téhle lokální trati minimum. „S pokračující kůrovcovou kalamitou se tato situace může změnit,“ řekla Friebová.
K prodloužení trati asi o 13 kilometrů z Bezdružic do Teplé je ale správce českých kolejí skeptický. „Možné prodloužení trati bylo prověřované v letech 2007 a 2008 ve třech variantách. Ani jedna z nich se neukázala jako ekonomicky efektivní,“ uvedla Friebová.
V 80. letech minulého století nákladní vlaky na lokálce přepravovaly hlavně dřevo a do skladu v Trpístech desítky tun hnojiv pro celé Tachovsko. Jenže to je už dávná minulost. Při výluce kvůli rekonstrukci mostu nad přehradou začala i dřevo z Cebivi odvážet nákladní auta, a podle místních se dřevo na vagóny už nevrátilo.
Železniční nadšenci v neděli pořádali v rámci oslav 120 let provozu na trati Pňovany - Bezdružice pochod mezi Teplou a Bezdružicemi, kde by rádi viděli dostavěnou trať. „Je to už 21. ročník. Věříme, že k propojení tratí někdy dojde,“ uvedl Miroslav Klas ze Sdružení pro veřejnou dopravu.
18. července 2021 |
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvZamýšlená trať. O propojení lokálky z Pňovan do Bezdružic (červená značka) s regionální tratí v Teplé na Karlovarsku (modrá značka) se mluví více než jedno století.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz