Jediný spitfire schopný letu u nás má majitel přes léto v Líních u Plzně

  6:02aktualizováno  6:02
Několik let má na letišti v Líních u Plzně svou letní základnu nejslavnější stíhací letoun britského Královského letectva z druhé světové války spitfire. Stroj vyrobený na sklonku války patří Britovi Stephenu Steadovi, jemuž stará letadla učarovala.

Jeden z posledních exemplářů stíhacího letounu spitfire na světě, který je schopný létat, jeho majitel z Velké Británie přes léto parkuje v jednom z hangárů nedaleko Plzně.

Stroj Supermarine Spitfire Mk.XVI, vyrobený počátkem roku 1945, patří Britovi Stephenu Steadovi.

Spitfire v Líních

„Spitfire, to je ikona, kus historie, je to sen v něm létat,“ řekl Stead. Kdekoli se s letounem s typickým tvarem i zvukem motoru objeví, cítí hrdost jako majitel i jako pilot. Těší ho, že lidé stroj poznávají a znají jeho roli ve válečné historii.

Před osmdesáti roky byly slavné stíhací letouny spitfire zařazeny do služeb britského Královského letectva (RAF). V Česku je slavný i díky československým pilotům, kteří za války na spitfirech létali. S legendou oblak navštěvuje Stead řadu leteckých dnů a show po Česku nebo se jen tak těší z víkendového brázdění oblohy v okolí Plzně.

V Líních je členem spolku Classic Trainers, který sdružuje lidi s láskou k létání a k historickým letadlům. „Je to jediný spitfire, který je v České republice a v okolí možné vidět ve vzduchu,“ řekl Stead. V aktivní službě RAF jeho spitfire s armádním označením TE184 sloužil do začátku 50. let minulého století a měl na kontě kolem 320 letových hodin.

Od 90. let minulého století prošel dvěma velkými renovacemi. Stále obsahuje až z 90 procent původní díly a součásti. „Od roku 2010 má nalétáno dalších 200 hodin,“ řekl Stead. V Česku je spolu s Radimem Vojtou z Classic Trainers jediný, kdo na spitfiru létá.

Létání se stíhačkou je pohodlné, říká pilot

Byť od roku 1938 do roku 1947, kdy se neustále modernizované spitfiry vyráběly, opustilo výrobní závody na 20 tisíc těchto letounů několika modelů, dnes je jich na celém světě schopno letu jen kolem 50 až 60, poznamenal Stead. Další desítky strojů jsou v renovaci nebo v muzeích.

Stead se svým spitfirem dvakrát ročně absolvuje tříhodinovou cestu se dvěma mezipřistáními mezi Líněmi a Anglií. Na britských ostrovech letoun nejen zimuje, ale také prochází každoroční povinnou technickou kontrolou. I přes poměrně spartánské vybavení je prý dlouhý let pohodlný.

„Někdy může být trochu horko od motoru, ale jinak je to příjemná cesta,“ dodal Stead.

S pohodlím i ovladatelností spitfiru je spokojen i Vojta. Profesionální pilot dopravních letadel má nalétáno 11 tisíc hodin, z toho asi 2 tisíce hodin jako koníček na různých strojích, včetně historických letounů.

Až po desítkách hodin může pilot říct, že se spitfirem umí létat

„Technicky vzato se létání na spitfiru moc neliší od jiných letadel, na kterých jsem doteď létal. Akorát je to trošku větší, trošku rychlejší, víc se musí vzít v potaz kroutící moment motoru, který je výrazně vyšší,“ řekl Vojta.

K tomu, aby mohl ve spitfiru létat, potřebuje jen pilotní průkaz a běžné přeškolení jako na jiné jednomotorové stroje. Na spitfiru má nalétáno asi tři desítky hodin. „Dostat ho do ruky tak, aby člověk letoun dokonale zvládal ve všech možných režimech, včetně jeho použití bojového, to určitě byly desítky hodin. Do té fáze jsem se zdaleka nedostal a jen tak nedostanu,“ řekl.

Podle něj se neočekává, že do podobného letounu usedne pilot hned po základním výcviku, ale už s nějakou předchozí zkušeností s podobnými stroji. „Základní technika pilotáže spitfiru, to je už otázka pár hodin,“ míní.

Autoři:


Nejčtenější

Bohemians - Plzeň 2:2, domácí dvakrát vedli, v závěru bod ubránili

Roman Procházka (vlevo) z Plzně a David Bartek z Bohemians v souboji o míč.

Plzeňští fotbalisté se minimálně na 47 hodin probojovali do čela tabulky, ale výsledek v předehrávce 12. kola Fortuna...

Auto při předjíždění srazilo dítě do příkopu, ani jeden řidič nezastavil

Ilustrační snímek

Policisté hledají řidiče dvou vozidel, kteří se o víkendu předjížděli na silnici mezi Horažďovicemi a...



Největší jízdárna v Čechách. Unikátní stavba Windischgrätzů unikla zkáze

Budova byla postavena mezi lety 1858 a 1861.

Tři kilometry západně od Tachova v Plzeňském kraji leží Světce, které se zásluhou knížete Alfréda I....

Inkluze není úplně dobrá, speciální škola je často lepší, říká učitelka

Hana Šťovíčková je kantorkou už dvaadvacet let. Podle ní jsou malé děti oproti...

Kantorka Hana Šťovíčková pracuje na Základní škole ve Šťáhlavech na Plzeňsku už dvaadvacet let. Za tu dobu se podle ní...

Kluk, který rozeslal spolužákům video s masturbující dívkou, unikl soudu

Ilustrační snímek

Žalobce zastavil trestní stíhání šestnáctiletého mladíka, který před rokem zveřejnil choulostivé video, na němž je...

Další z rubriky

Bezpečnost, výstavba a doprava, shodlo se na prioritách nové vedení Plzně

K hlavním prioritám nového vedení města Plzně bude problematika dopravy, téma...

Problematika dopravy včetně parkování, téma bezpečnosti, vylepšování veřejných prostranství a bytová výstavba budou...

Doplatky na léky na předpis se hodně liší, rozdíly jsou až stovky korun

Ilustrační snímek

Ceny léků na recept se v jednotlivých lékárnách v Plzeňském kraji výrazně liší. Například preparát na ředění krve se dá...

V Rokycanech muž střelil ženu do hlavy, v Plzni ho zadržela zásahovka

Policisté zadrželi v Plzni třiačtyřicetiletého cizince podezřelého z pokusu o...

Střelbu, která se odehrála ve čtvrtek večer v Rokycanech, vyšetřují kriminalisté. Po incidentu je v nemocnici žena,...

Najdete na iDNES.cz