Vítězná tramvaj Astra.

Vítězná tramvaj Astra. | foto: Jan Šlehofer

Lidé rozhodli v anketě. Nejoblíbenější tramvají v Plzni je Astra

  • 4
Lidé v Plzni mají nejraději, když je veze Astra - nízkopodlažní tramvaj vyrobená ve Škodovce. Rozhodlo o tom bezmála 1 300 lidí, kteří se zapojili na zpravodajském webu iDNES.cz do hlasování o nejoblíbenější tramvaj.

V zatáčkách s sebou tahle tramvaj trhá, jako kdyby měla každou chvílí vyskočit z kolejí. Přesto Astra v hlasování o nejoblíbenější tramvaj v Plzni zvítězila. Ankety se zúčastnilo 1 288 čtenářů.

Koncem 90. let minulého století byla kloubová Astra z plzeňské Škodovky první nízkopodlažní tramvají vozící cestující v Plzni. Astry už škodováci nemontují. V internetovém hlasování ji jako svoji nejoblíbenější dala hlas třetina lidí. Čím je tahle tramvaj nejlepší?

Pořadí tramvají v anketě iDNES.cz

Astra        425 hlasů
T3             334 hlasů
Vario        188 hlasů
KT8D5      172 hlasů
K3R-NT    169 hlasů

Čtenáři mohli hlasovat zde.

Šéf dopravních podniků Michal Kraus se domnívá, že Astře k vítězství dopomohl její interiér. "Je nejmodernější ze všech našich vysokokapacitních vozů. Vždyť její konkurentka KT8D5 vychází z tramvaje, která v Plzni začala jezdit v roce 1989. Další kloubová tramvaj K3R-NT vznikla složením dvou vysokopodlažních tramvají, které spojuje nízkopodlažní článek," vysvětluje si vítězství Astry Kraus.

Dopravní podniky mohou poslat na plzeňské koleje až 10 Aster, pokud některá z nich zrovna nestojí kvůli poruše v dílnách.  První Astry začaly vozit Plzeňany v roce 1998. Tehdy byl plzeňským primátorem Jiří Šneberger, v současné době nejvyšší šéf dopravních podniků.

"Nejnovější tramvaje Varia skončila třetí hlavně proto, že se s nimi za dva týdny svezlo ještě málo cestujících. Astry byly úplně první nízkopodlažní tramvaje v Plzni, protože tehdy byly jediné na trhu. Musím uznat, že mají moderní střih. Myslím, že za pět deset let budou mít u cestujících velký úspěch i Varia," míní Šneberger.

Mezi lidi, pro něž je veřejná doprava koníčkem, patří i Plzeňan Miroslav Klas ze Společnosti pro veřejnou dopravu. I on hlasování sledoval. "První dva dny to bylo vyrovnané mezi Astrou a T3, pak Astra vyskočila o sto hlasů. Stačí dát odkaz na internetové dopravní diskuze a spousta fandů, třeba i zaměstnanců ze Škodovky, to může namačkat," vysvětluje si Klas.

Tramvaj K3R-NT

Tramvaj KT8D5

Tramvaj T3.

Tramvaj Vario.

Narozdíl od hlasujících se domnívá, že Astry moc populární mezi cestujícími nejsou. "Pro cestující je nejdůležitější, aby si mohli sednout na čistou sedačku, cítili se v tramvaji příjemně, pohodlně se vezli a včas dojeli do cíle. Běžnému cestujícímu je jedno, kdy byla tramvaj vyrobená, když se v ní cítí dobře. Co mám informace poměrně dost lidí si v Astrách stěžuje na nové dřevěné sedačky. V obloucích, kde to s touhle tramvají s pevnými podvozky škube, sedící lidé na dřevěných sedačkách popojíždějí," popisuje Klas.