„Pravděpodobnou příčinou bylo neadekvátní rozhodnutí pilota pokračovat v letu v hladině, kde podmínky nedovolily letět při dohlednosti stanovené pro let za stálé viditelnosti země. V důsledku toho neudržel bezpečnou výšku a nebyl schopen se včas vyhnout nárazu do stromů v horském terénu,“ uvádí zpráva ústavu.
Podle expertů měla na situaci nepříznivý vliv také skutečnost, že pilot včas neoznámil Letovému informačnímu středisku svoji situaci a jak chce postupovat. Muž také podle závěrů vyšetřování chyboval, když při vlétnutí do oblačnosti spoléhal na autopilota a nevyužil včas režim varování o bezprostředním nebezpečí nárazu do země.
Tragická nehoda se stala, když letadlo RV-7 mířilo z bavorského Pasova přes Čechy do Chotěbuzi v německém Braniborsku. Stroj letící z jihu na sever se tehdy naposledy objevil na radarech nad územím severních Čech, ale ve skutečnosti havaroval desítky kilometrů proti směru ohlášeného letu.