Členové plzeňského Iron Monument Clubu demontují dvanáctimetrový kotel...

Členové plzeňského Iron Monument Clubu demontují dvanáctimetrový kotel populární parní lokomotivy Šlechtična. Stroj z roku 1947 se dočká generální opravy v Kolíně. | foto: Martin Polívka, MF DNES

Plzeňskou Šlechtičnu čeká oprava, musela vydat i dvanáctimetrový kotel

  • 12
Na dlouho připravovanou generální opravu se z Plzně do Kolína vydal kotel parní lokomotivy 475.111 "Plzeň", přezdívané Šlechtična. Dvanáctimetrový kotel z odstrojené lokomotivy sejmuly dva požární jeřáby a přeložily ho na tahač, na kterém poputuje do opravny.

Lokomotiva byla vyrobena v plzeňské Škodovce v roce 1947 a od roku 1990 ji vlastní Iron Monument Club Plzeň (IMC), jedna ze zakládajících organizací občanského sdružení Český svaz ochránců památek.

Tak vypadá lokomotiva Šlechtična, když není rozmontovaná. Na snímku je stejný typ stroje ze severních Čech.

Podle Michala Haleše z IMC se tyto parní lokomotivy vyráběly ještě po válce kvůli potřebě rychle doplnit vozový park železnic, přestože v té době již nastupovaly lokomotivy elektrické. Počítalo se, že budou mít zhruba dvacetiletou životnost, přesto jsou dodnes - po 65 letech - v Čechách a na Slovensku tři provozuschopné stroje.

Většina těchto lokomotiv z plzeňské Škody tehdy mířila na Východ, na Slovensko. "Tahle naše je unikátní v tom, že jako jediná z těchto velkých rychlíkových lokomotiv jezdila od začátku v Plzni, byla to její první štace, až později se dostala do Chomutova a do severních Čech," říká Haleš.

"Jak dlouho bude oprava trvat, záleží na tom, v jakém bude stavu, což se ukáže až v dílně. Ale jde vlastně o generální opravu naprosto všech částí kotle a výměnu dílů, které jsou na hranici životnosti. Opravovat se budou veškeré armatury, ventily, propusti, těsnící plochy, sedla a podobně," doplňuje Haleš s tím, že sdružení očekává náklady v řádu jednoho až dvou milionů korun.

Kotel opraví kolínská firma SEA, která je podle Haleše v Česku jediná, která je schopná generálku tak velkého kotle realizovat. Nadšenci z IMC budou současně opravovat zbylé části stroje. V lokomotivě je například přes kilometr trubek, musí se zkontrolovat parní stroj. Odhadují proto, že bude mimo provoz zhruba rok.

IMC Plzeň sdružuje zájemce o technické památky, zejména o historii železnic. Touto činností se členové klubu zabývali nezávisle na oficiálních strukturách již od první poloviny 80. let a během existence klubu objevili a zachránili několik parních lokomotiv, historických železničních vozů a stabilních parních strojů. Klub pravidelně pořádá jízdy zvláštních nostalgických vlaků určených široké veřejnosti