Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli uzavírce v Přešticích je z okolních silniček děravý tankodrom

  9:58aktualizováno  9:58
Uzavírku hlavní komunikace v Přešticích na Plzeňsku, kterou si vyžádala stavba kanalizace, krutě odnesly silnice, po kterých vede objížďka. Jednou z nich je cesta z Oplotu do Skočic. Tisíce aut a kamionů z ní za šest týdnů udělaly děravý tankodrom. Kdo zaplatí opravu, není vůbec jasné. Podobný problém řeší i v Příchovicích.

Silnici z Oplotu do Skočic zničily kamiony. Na komunikaci jsou promáčkliny hluboké i patnáct centimetrů. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Hlavní tah v Přešticích u náměstí překopali stavbaři už v červenci. Oficiální objížďka pro tisíce aut včetně plně naložených kamionů vede přes menší silnice v okolních obcích. Ty ale obrovská zátěž zničila.

Místostarosta Oplotu Miroslav Wolf přiznává, že místní by rádi měli silnici alespoň ve stejném stavu, než na ni začátkem prázdnin najely tisíce aut a kamionů. "Zatím přesně nevíme, na koho se kvůli opravám obrátit. Na cestě jsou ujeté krajnice, promáčkliny hluboké i patnáct centimetrů. Cesta nebyla na takhle velkou zátěž připravená. Pro nás je to velice nepříjemná situace, jezdit se po ní dá jenom krokem," říká Wolf.

Nabízí se, aby opravu silnice zaplatil ten, kdo ji zničil. Ale kdo to je? Majitelé těžkých kamionů, kteří jen jeli podle značek? Kdo je dohledá? Ten, kdo tuhle silnici vybral pro objížďku, nebo kdo objížďku schválil? Či investor, kvůli kterému stavební stroje překopaly silnici v centru města? Nebo tenhle černý Petr zůstane Přešticím?

Přeštický starosta Antonín Kmoch uvedl už v červnu, ještě před nasměrováním aut na objížďku, že otázku případných škod na silnicích ještě neřešili. "Pokud by všechno mělo spadnout na městský rozpočet, nevím, jak bychom si s tím poradili," uvedl tehdy Kmoch.

Tento týden argumentoval tím, že město Přeštice o trase objížďky nerozhodovalo. "Teoreticky hrozí, že by opravy mohly jít z našeho rozpočtu. Ale z logiky věci by to mělo jít za tím, kdo objížďku stanovil," myslí si Kmoch.

Jedním dechem však dodává, že silnice u Oplotu si opravu zaslouží. "Správce komunikace ještě před stanovením objížďky věděl, v jakém stavu ta silnice je. Věřím, že se vše velice rychle vyřeší," prohlásil Kmoch.

Na první zářijový týden je naplánované první jednání města s krajskými silničáři. Jejich šéf Stanislav Liška ale nechce dopředu prozradit, jak chce situaci řešit. "Škody v řádech statisíců korun máme vyčíslené, máme i návrh oprav. Zmapovali jsme stav silnice předtím, než po ní vedla objížďka. Cílem je, aby po opravách byla minimálně ve stejném, ale spíše lepším stavu," uvedl Liška s tím, že rozhodně nedostane celý úsek nový asfaltový koberec.

Peníze na opravu silnice chtějí i Příchovice

Plzeňský právník Jaroslav Svejkovský upozorňuje, že podle silničního zákona musí obce umožnit objížďku po místních komunikacích v případě nutných prací na hlavních tazích. Podle advokáta měly dotčené obce předem uzavřít dohodu s investorem o nápravě škod způsobených nadměrných užíváním takové cesty.

Jenže situace na Přešticku je ještě zamotanější. Protože spousta řidičů se nechtěla pomalu sunout po oficiální devítikilometrové objížďce, hledali jiné cesty. A na to doplatili v Příchovicích.

Právě odtud vede cesta mezi poli potažená slabou vrstvou asfaltu, kterou místní radnice nechala jen pár týdnů před prázdninami opravit za zhruba 80 tisíc korun. I když v Příchovicích i na jejím druhém konci u Lužan jsou značky, že sem nesmí vjet auta těžší než pět tun, zákaz ignorovali řidiči autobusů i plně naložených náklaďáků.

Hlavní silnice v Přešticích je uzavřená kvůli stavbě kanalizace.

Hlavní silnice v Přešticích je uzavřená kvůli stavbě kanalizace.

"Je to bývalá štěrková cesta s centimetrem asfaltu. Viděl jsem i tři čtyři plné náklaďáky s kamením za sebou, každý odhadem kolem třiceti tun. Jak se bránit? Místní lidé nám nadávali, šoféři si z nás dělali blázny. Jak jsme je měli sami zastavit? Odpoledne jsem ve špičce napočítal, že tu za jedinou minutu projelo 22 aut," říká naštvaně příchovický místostarosta František Kaiser.

Také Příchovičtí teď logicky chtějí peníze na opravu zničené silnice. Jenže jsou v horší situaci než v Oplotu. Přes Příchovice nevedla oficiální objížďka.

Náhradu škody by mohla obec vymáhat jedině od šoféra nákladního auta nebo kamionu těžšího, než je nejvyšší povolená hmotnost pro vjezd vozidel do daného úseku. Podle advokáta by mu ale musela dokázali, že právě jeho auto způsobilo konkrétní poškození cesty.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pavla Jeslínka navštívil v nemocnici jeho otec Josef (první vlevo), za ním...
Divočákem napadený myslivec letěl čtyři metry. Do lesa chodit nepřestane

Ani v nejhorších snech by mě nenapadlo, že se něco podobného může stát. Tak popisuje myslivec Pavel Jeslínek setkání s divokým prasetem při honu u Přeštic na...  celý článek

Divoké prase - ilustrační foto.
Muže na Plzeňsku napadlo divoké prase, s krvácením skončil v nemocnici

Divoké prase zaútočilo v neděli odpoledne na muže v lese na Plzeňsku. Zvíře muži poranilo nohy, s masivním krvácením byl převezen na ošetření do nemocnice.  celý článek

I drobečci z novorozenecké JIP na brněnském Obilním trhu poznají teplo mámina...
Smrt holčičky, kterou svěřili tetě, možná změní pravidla pěstounské péče

Případ dvouleté holčičky z Rokycan, která v pondělí v nemocnici podlehla následkům týrání, nejspíš rozpoutá velkou diskuzi o pravidlech svěřování dětí do...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
SPECIALISTA POHLEDÁVEK s NJ a AJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 22 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.