"Tyto dvě kruhové křižovatky zvýší bezpečnost. U Sokolovské je Gymnázium Františka Křižíka, chodí tam hodně studentů, na druhé křižovatce zase bývají problémy s rychle jezdícími vozy," obhajuje přestavbu místostarosta ÚMO Plzeň 1 Vladimír Tichý.
Jenže někteří šoféři začínají být na kruháče už alergičtí. "Dokud byl v Plzni jeden na Slovanech a jeden na Hvězdě, tak člověk bral jízdu po nich jako něco zvláštního. Ale dneska je v Plzni snad jeden kruháč na deset běžných křižovatek. Výsledek je takový, že kruháče akorát všechny zdržují a auta neustálým brzděním a zase přidáváním plynu spotřebují víc paliva a vypouští do ovzduší víc nečistot," hodnotí své zkušenosti Plzeňan Pavel Nový.
Dopravní expert Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský upozorňuje, že kruhová křižovatka v Sokolovské ulici v místě, kde je vyprojektovaná, určitě pomůže.
"Teď jsou před křižovatkou na silnici mobilní prahy, aby auta zpomalila v místech, kde se pohybuje hodně dětí a studentů z nedalekého gymnázia. Po výstavbě menší kruhové křižovatky, která bude velikostí srovnatelná s kruhovým objezdem u centrálního autobusového nádraží, by nové dopravní řešení mělo provoz zklidnit," říká Vohradský.
Přestavba křížení Rabštejnské a Žlutické ulice má jediný cíl. Zpomalit auta v ulici, která obkružuje část tamního sídliště. "Lidé si stěžovali, že některá auta jezdící z kopce jsou v těchto místech hodně rychlá. Stalo se tu i několik nehod. Tady je cílem skutečně zpomalení aut a zvýšení bezpečnosti," upozorňuje Vladimír Tichý.
V Plzni můžete "zabloudit" na Borských polích na opravdu velkých kruhových objezdech o průměru 150 metrů, ale také se lidově řečeno otočit na pětníku na maličkém kruháčku v křížení ulic Mohylová a Na Dlouhých.
Přes půl roku plného provozu má za sebou také kruhová křižovatka pod Bílou Horou. Když v místě byla ještě klasická křižovatka, v dopravních špičkách tam museli řídit dopravu policisté a přesto se kolony táhly stovky metrů všemi směry. Autobusy na nejzatíženější městské lince tam běžně nabíraly i desetiminutová zpoždění.
"Tato přestavba nám pomohla. Sami jsme překvapení, že se ani ve špičkách netvoří fronty a že naše spoje projíždějí bez zdržení," říká vedoucí střediska řízení provozu plzeňských Dopravních podniků Jiří Ptáček.