Na travnaté ploše na konečné tramvaje v Plzni na Košutce by mohlo vzniknout...

Na travnaté ploše na konečné tramvaje v Plzni na Košutce by mohlo vzniknout malé depo. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Z konečné zastávky tramvají v Plzni na Košutce možná bude malé depo

  • 13
Konečná tramvají v Plzni na Košutce bude za pár let zřejmě sloužit i jako malé depo. Díky němu ujedou dopraváci méně kilometrů a také uvolní místo ve vozovně na Slovanech, která potřebuje rekonstrukci.

Velká vozovna na Slovanech už nemusí být jediným místem v Plzni, odkud ráno vyjíždějí všechny tramvaje a večer se do ní zase vracejí.

Odborníci nyní zpracovávají studii na vybudování malého tramvajového depa na konečné linky číslo 4 na Košutce. Koleje pro odstavení 13 tramvajových souprav by zaplnily dosud travnatou plochu uvnitř smyčky, na níž se nyní tramvaje otáčejí.

„S plánovanou tratí na Borská pole hledáme cestu k úsporám, protože po jejím vybudování a zprovoznění tramvaje ujedou více kilometrů. Úspory hledáme tak, abychom přitom nesnížili komfort občanů. První ranní tramvaje, které nyní vyjíždějí na trasy, jsou vesměs prázdné, bez cestujících. Proto jsme se zaměřili na možnost vybudovat malé depo i na některé z konečných zastávek,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík.

Bývalý primátor Martin Baxa připomněl, že město asi před čtyřmi nebo pěti lety rozhodlo, že objem objednávaných kilometrů veřejné dopravy se v následujících letech nebude měnit.

Každý rok autobusy, trolejbusy a tramvaje najedou na linkách přes 15 milionů kilometrů a převezou přes sto milionů cestujících. Takový rozsah má být zachovaný i do dalších let.

Nástupní a výstupní stanice čeká přesun do Gerské ulice

Podle dopravního experta Správy veřejného statku města Plzně Ondřeje Vohradského by první menší tramvajové depo na konečné mohlo vzniknout na Košutce. Právě odtud na Bory a zpět jezdí nejvytíženější tramvajová linka v Plzni.

Na ploše stávající točny tramvají by se přidáním kolejí vytvořilo místo pro odstavení asi 13 tramvajových souprav v uzavřeném areálu. „Nástupní a výstupní stanice už nebudou součástí smyčky, ale čeká je přesun do Gerské ulice,“ uvedl Vohradský.

Ve směru od centra by vznikly na středovém tramvajovém pásu ještě před odbočením tramvají přes silnici smyčky.

Zatím není přestavba konečné na malé depo schválená, stejně jako není rozhodnuto, z jakých peněz se může stavět. Samotná konečná tramvají se nebude rozšiřovat, jen ve stávajícím zastavěném prostoru přibudou koleje. Se stavbou budov se nepočítá.

Podle projektantů se nezvýší ani hlučnost, protože tramvaje po odstavení budou vypnuté a nebudou vydávat žádné zvuky.

Malé depo je potřebné i kvůli rekonstrukcím kolejí

Pokud ubude přejezdů mezi Košutkou a vozovnou Slovany, ušetří se podle dopraváků najeté kilometry. Bude to ale znamenat zvýšení nároků na logistiku, aby se každá souprava dostala jednou za dva dny do vozovny na Slovanech na údržbu.

„Odstavná plocha na konečné je pro nás potřebná věc i kvůli rekonstrukcím tramvajových tratí v Plzni. Když je kvůli pracím na kolejišti odříznutá vozovna Slovany, je náročné odstavovat tramvaje ve smyčkách ve městě a zajistit tam jejich hlídání před vandaly. Uzavřený bezpečný areál na konečné by pro nás byl bonusem,“ vysvětlil dopravně-provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček.

Malé odstavné depo je důležité i kvůli zvažované velké rekonstrukci tramvajové vozovny Slovany. Po dobu její omlazovací kúry se do areálu určitě nevejdou všechny tramvaje, které dopravní podniky provozují.

Pokud by se parkování tramvají na Košutce osvědčilo, mohla by pak i na dalších tramvajových konečných vznikat malá odstavná depa.